VEJDI DO KRÁLOVSTVÍ BOŽÍHO (JAN 3,1-23)
Kazatel
VEJDI DO KRÁLOVSTVÍ BOŽÍHO (Jan 3,1-23)
Jan Suchý, Ústí nad Labem, 14. duben 2024
On nás zachránil ne pro spravedlivé skutky, které my jsme konali, nýbrž ze svého slitování; zachránil nás obmytím, jímž jsme se znovu zrodili k novému životu skrze Ducha svatého.
Titovi 3:5
- Úvod: Úzká cesta k životu
Pokoj vám a milost od Boha Otce i Pána Ježíše Krista. Kéž se dnes mezi námi rozhojní skrze evangelium. Pokračujeme dnešního rána ve vyučování o Památce večeře Páně a o křtu. Dvě ustanovení Pána Ježíše pro církev, která máme zachovávat, dokud On znovu nepřijde. Zatímco Památka večeře Páně je určená pro Kristovo církev, Jeho tělo, pro každého křesťana, aby ji byl účasten znovu a znovu, dokud jsme zde na zemi, tak biblický křest jako veřejné vyznání duchovního znovuzrození je Božím ustanovením pro věřícího člověka jen jednou provždy. Následuje-li účast na Památce večeře Páně naši poslušnost Pánu projevenou prvním skutkem víry po našem duchovním znovuzrození z víry v Krista, a to je křest, pak společným základem pro obě ustanovení je jedna jediná skutečnost: Nové narození. Ani křest, ani Památka Páně není Ježíšem ustanovena pro někoho, kdo neuvěřil pravdě evangelia, kdo neuvěřil Ježíši Kristu. Ke křtu i k účasti na Památce večeře Páně, nebo chcete-li na stolu Páně, vede jediná cesta. Je to úzká cesta. Není populární, obvykle se o ní nemluví v televizi ani bulvárních časopisech. Nejspíš na ní nenarazíš moc často ani na Tiktoku. Ale je to cesta, která vede k životu věčnému. Je to cesta, na které je opravdový život už nyní. Je to cesta pokoje a radosti takového druhu, jakou tento svět nezná. Ta cesta začíná novým narozením z Ducha svatého.
Možná se ptáš, co to je to nové narození? Možná jsi o tom už slyšel, ale nevíš přesně, co to znamená. Máš kolem sebe lidi, kteří říkají, že oni se už znovuzrodili, ale ty ještě takovou zkušenost ve svém životě nemáš. Co to tedy znamená znovu se narodit? Boží slovo má pro nás odpověď. V Janově evangeliu ve třetí kapitole čteme o Nikodémovi. Jeho setkání s Ježíšem má pro naše porozumění novému narození klíčový význam. Pojďme se tedy podívat do textu Božího slova.
- J 3:1-2 Mezi farizeji byl člověk jménem Nikodém, člen židovské rady. 2 Ten přišel k Ježíšovi v noci a řekl mu: "Mistře, víme, že jsi učitel, který přišel od Boha. Neboť nikdo nemůže činit ta znamení, která činíš ty, není-li Bůh s ním."
Velmi vážený muž, člen nejvyššího židovského soudu, jeden ze 71 členů této rady, Nikodém. A přece je to zjevně člověk, který se obává, co by si ostatní pomysleli, když by viděli, jak se baví s tímto buřičem Ježíšem, který nedávno způsobil takové pozdvižení na nádvoří chrámu, odkud vyhnal prodavače a směnárníky, všechny, kdo místo Boha hledali v chrámu výdělek, svůj byznys místo věčného života. Už slyšel o Ježíšově zázracích, jak proměnil vodu v šesti kamenných nádobách ve výborné víno na svatbě v Káně v Galilei. Slyšel o jeho horlivosti pro Boží dům, chrám. O tom, jak říká, že když bude zbořen, On má moc postavit jej ve třech dnech postavit znovu. Možná jsi i ty dnes přišel do tohoto shromáždění ze zvědavosti jako tento Nikodém. Kdo to ten Ježíš vlastně je? Slyšel jsi o jeho zázracích – o mnoha dalších, o kterých v tu chvíli setkání s Ježíšem Nikodém ani neměl tušení, že se stanou. Ježíš uzdravuje – od narození slepého (Jn 9) člověka přivedl přes pohrůžky absolutním vyloučením ze společnosti ke statečnému vyznání před židy:
- J 9:25 "Je-li hříšník, nevím; jedno však vím, že jsem byl slepý a nyní vidím."
On dokonce křísí mrtvé – čtyři dny mrtvého svým mocným slovem:
- J 11:43 "Lazare, pojď ven!"
povolal znovu do života. Slyšel jsi o něm, že má moc nejen okamžitě uzdravit chromého člověka tak, že opět chodí, ale má moc mu odpustit hříchy. A to přece může jen Bůh sám. Slyšel jsi, jak pohrozil vlnám a větru a ihned utichly.
Tak kdo je to? Chceš opravdu poznat, kdo je Ježíš Kristus? Nikodém to také chtěl vědět. A dostal jasnou odpověď:
- J 3:3 Ježíš mu odpověděl: "Amen, amen, pravím tobě, nenarodí-li se kdo znovu, nemůže spatřit království Boží."
Nemůžeš opravdu poznat, kdo je Ježíš Kristus, jestliže se znovu nenarodíš. Nemůžeš porozumět, že tu skutečně je Boží království, že už je nyní kolem tebe a že se úplně zjeví v poslední den, pokud se znovu nenarodíš. Bez toho to nejde. Dokud Ježíš neuzdravil oči od narození slepého, neviděl nic. Dokud neuzdravil ženu, která měla 12 let takové zdravotní potíže, ze kterých ji nedokázal uzdravit žádný doktor, ačkoliv utratila všechny peníze, co měla za léčení (Mk 5,26), nikdo a nic ji nedokázalo pomoci. Jedině když se znovu narodíš, můžeš poznat, kdo je tento Ježíš. Musíte se znovu narodit! To je od Boha ten nejdůležitější příkaz pro člověka. Bez něj nemůžeš přijít do Božího království. Na tom, jestli uposlechneš nebo ne, závisí celá tvá věčnost! Je to to nejcennější, co můžeš kdy získat. Věčný život, království nebeské. Sám Ježíš ti ukazuje, o co vlastně jde:
- Mt 13:44 "Království nebeské je jako poklad ukrytý v poli, který někdo najde a skryje; z radosti nad tím jde, prodá všecko, co má, a koupí to pole.
Prodá všechno, jen aby získal ten poklad. Je tak vzácný, že pro něj stojí za to všechno ostatní vydat, jen, aby člověk ten život, svou účast ve věčném Božím království získal!
- Mt 13:45-46 Anebo je království nebeské jako když obchodník, který kupuje krásné perly, objeví jednu drahocennou perlu; jde, prodá všecko, co má, a koupí ji.
Musíš se znovu narodit. To říká sám Bůh! Pravdivý, svatý, On nemůže lhát, protože On je Bůh. Uvěříš mu? Vstoupíš i ty nyní do Božího království? I Nikodém je zmatený.
- J 3:4 Nikodém mu řekl: "Jak se může člověk narodit, když už je starý? Nemůže přece vstoupit do těla své matky a podruhé se narodit."
Když se mluví o narození, určitě přirozeně každý přemýšlí o malém dítěti, které přichází do světa. Rostlo v těle matky po devět měsíců a když přišel správný čas, narodilo se do tohoto světa, aby již žilo samostatný fyzický život. Tomu všichni rozumíme, každý jsme se takto narodili. Ale proč to Ježíš říká dospělému Nikodémovi? Copak z dospělého člověka může znovu být mimino? Kdyby šlo o fyzické narození, byla by ta otázka na místě. Ale zjevně jde o něco jiného… O co?
- J 3:5-7 Ježíš odpověděl: "Amen, amen, pravím tobě, nenarodí-li se kdo z vody a z Ducha, nemůže vejít do království Božího. 6 Co se narodilo z těla, je tělo, co se narodilo z Ducha, je duch. 7 Nediv se, že jsem ti řekl: Musíte se narodit znovu.
Nové narození, které otvírá člověku dveře do Božího království, které přináší věčný život, není fyzické, ale duchovní. To je Ježíšovo vysvětlení. Do tohoto fyzického světa se rodí lidé jako mimina své mamince, aby tu žili nějakých 80, 90 let, někdo méně, jiný déle. Ale do Božího věčného království se rodí duchovní lidé duchovním narozením. Musíte se narodit znovu z Ducha. Ale jak? Jak se to stane? Pán Ježíš říká: do království Božího můžeš vejít jedině tehdy, když se narodíš z vody a z Ducha. Musíme tu ale dávat pozor. Nejprve tu Pán Ježíš mluví o vodě. Má snad voda nějakou duchovní moc, aby se člověk proměnil duchovně, znovu se narodil, tím, že se umyje vodou Nebo že ho někdo vodou pokropí? Nebo že se člověk vykoupe ve vodě? Nebo pomůže, když se ponoří do vody? Ani jedno z toho, i kdybyste to dělali každý den desetkrát, nemá moc vás změnit uvnitř, v srdci. To jediné, k čemu má taková voda, taková koupel moc, je umýt tělesnou špínu. Nikodém byl učitel Izraele (v. 10). Znal Boží slovo, které měl k dispozici – Starý zákon. A tam ho Ježíš vede. Do zaslíbení dané Izraeli skrze proroka Ezechiele. Kvůli sobě, kvůli svému svatému jménu, které bylo lidmi znesvěceno, udělá Bůh něco, co oko nevidělo a ucho neslyšelo: dá nové narození.
- Ez 36:25-27 Pokropím vás čistou vodou a budete očištěni; očistím vás ode všech vašich nečistot a ode všech vašich hnusných model. 26 A dám vám nové srdce a do nitra vám vložím nového ducha. Odstraním z vašeho těla srdce kamenné a dám vám srdce z masa. 27 Vložím vám do nitra svého ducha; učiním, že se budete řídit mými nařízeními, zachovávat moje řády a jednat podle nich.
Voda je symbol Božího očištění člověka od hříchu. Vidíte, že to není v moci vody, ani v moci lidí, ale jen a jen v moci Ducha svatého, Boha samotného, kdo je mocen očistit srdce člověka od hříchu, od viny. Bůh posílá svého svatého Ducha, aby v člověku způsobil nové narození. Z toho vyplývá první důsledek: Jestliže nové narození působí Duch svatý, Bůh sám a nikdo jiný, pak pros Boha, aby se nad tebou, nad tvým tvrdým srdcem smiloval a daroval ti nové narození. V listu Efezským máme dobře popsáno, jak se ta změna v nitru může stát, jak může být náš vnitřní člověk narozen z Ducha. Apoštol Pavel tu na osvětluje, jak Kristus miluje církev a posvěcuje ji: Božím slovem
- Ef 5:25-26 (CSP) Muži, milujte své ženy, jako i Kristus miloval církev a sám sebe za ni vydal, 26 aby ji posvětil, když ji očistil vodní koupelí v slovu,
A nyní slyšíme Boží slovo: je to Boží výzva: Musíte se znovu narodit. Očisti své svědomí, které tě jednou obviňuje a jindy zase hájí (Ř 2,15). Nechej se Bohem očistit od své dosavadní nevíry – to je pokání, a věř evangeliu Ježíše Krista. Věř Ježíši Kristu samotnému, že přišel právě kvůli takovým jako jsi ty: lidem neschopným žít podle Boží vůle, podle Božího zákona. Přišel, aby se stal smírnou obětí za tvé viny, neboť za každé přestoupení Božího zákona je vyžadována platba. To je spravedlnost. Ale Nikodém pořád nerozumí. A tak
- J 3:9 Nikodém se ho otázal: "Jak se to může stát?"
Přestavte si toho muže: farizeus, tzn. člověk, který žije posle Mojžíšova zákona. Dodržuje tradice otců, které byly k zákonu přidány. Je jedním z předních učitelů Zákona v Izraeli. Vede svým vyučováním celý národ. Boží slovo Starého zákona je mu denním chlebem, je plný horlivosti pro Boha. Jeho život je zaměřený na dodržování Zákona. Doposud si myslel, že se Bohu bude líbit, protože se snaží to vše dodržovat. Snaží se žít dobře. Ne jako zloději, lupiči, lháři a podvodníci. Ne, chce dodržovat přikázání. A najednou je tu někdo, kdo má moc nad přírodou, kdo uzdravuje nemocné a křísí mrtvé. Kdo mluví s duchovní mocí a autoritou. Ježíš. A slyší od něj: nemůžeš se líbit Bohu tím, co děláš. Protože tvé skutky nejsou svaté, nestačí na tvou spásu. Kdo z lidí ve vaší třídě nebo v práci je farizeus jako Nikodém? S největší pravděpodobností nikdo ani neví co to slovo znamená. Ale jak často si lidé myslí něco podobného jako Nikodém? Nejsem přeci tak špatný, aby to se mnou nedopadlo dobře. Jestli je Bůh, určitě přimhouří oko, nic tak hrozného jsem nedělal, dokonce jsem se snažil pomáhat druhým. Žiju docela dobře. Rozhodně líp, než mnozí mí kamarádi nebo sousedi. Jak často si o sobě myslíme: já přeci nejsem až tak špatný člověk – ne jako ti nahoře, v politice, co kradou. Já nikdy nic velkého neukradl…. Ale všem Nikodémům všech dob říká Boží Syn: musíš se znovu narodit z vody a z Ducha. Ani veškerým úsilím o celkem dobrý život se do Božího království nelze dostat. Jak překvapený musel Nikodém být! Celý jeho život, vše, na čem si zakládal a stavěl, to se nyní v jedno okamžiku zhroutilo!
- J 3:10-13 Ježíš mu řekl: "Ty jsi učitel Izraele, a tohle nevíš? 11 Amen, amen, pravím tobě, že mluvíme o tom, co známe, a svědčíme o tom, co jsme viděli, ale vy naše svědectví nepřijímáte. 12 Jestliže nevěříte, když jsem vám mluvil o pozemských věcech, jak uvěříte, budu-li mluvit o nebeských? 13 Nikdo nevstoupil na nebesa, leč ten, který sestoupil z nebes, Syn člověka.
Poslouchej Ježíše – On přišel z nebe, z Božího království. On zná pravdu, ne jako lidé. Je tolik názorů o tom, jak se dostat do nebe. Farizeové říkali: dodržuj Mojžíšův zákon. Tak žil Saul před obrácením. Řekové hledají moudrost ve filozofii a pro jistotu uctívají spoustu bohů. Dnes lidé často říkají: žij pro tuhle chvíli, protože po smrti stejně nic není. Ale tady je ten jediný, který z Božího království přišel, aby nám řekl, kudy do něj vede cesta. Jeho slova i skutky potvrzují, co říká. Stejně jako Nikodém uděláme i my nejlépe, když vyslechneme, co tento Ježíš říká a poslechneme co říká.
- Do Božího království se nový člověk narodí vírou.
- J 3:5-7 Ježíš odpověděl: "Amen, amen, pravím tobě, nenarodí-li se kdo z vody a z Ducha, nemůže vejít do království Božího.
Už víme, že potřebujeme být očištěni od hříchu. Činíme pokání, protože rozumíme, že jsme před Bohem uvnitř špinaví. A nyní Ježíš vede Nikodéma k evangeliu
- 14 Jako Mojžíš vyvýšil hada na poušti, tak musí být vyvýšen Syn člověka, 15 aby každý, kdo v něho věří, měl život věčný.
Do Božího království se rodíme skrze víru v Ježíše Krista. Nikodém znal příběh o Mojžíši a bronzovém hadu. Proč mu ho nyní Ježíš připomíná? Proč ho Boží slovo připomíná nám všem? Přečtěme ho a ve světle Ježíšových slov porozumíme. Izraelci vedeni Mojžíšem vyšli z Egypta, z domu otroctví. Nyní jsou na poušti, na cestě do zaslíbené země. Lid znovu reptal proti Bohu i Mojžíšovi.
- Nu 21:4-9 Z hory Hóru táhli dál cestou k Rákosovému moři, aby obešli edómskou zemi. Avšak lid propadl na té cestě malomyslnosti 5 a mluvil proti Bohu a proti Mojžíšovi: "Proč jste nás vyvedli z Egypta? Abyste nás na poušti umořili? Vždyť tu není chléb ani voda! Tato nuzná strava se nám už protiví." 6 I poslal Hospodin na lid ohnivé hady. Ti lid štípali, takže v Izraeli mnoho lidí pomřelo. 7 Lid přišel k Mojžíšovi a přiznával: "Zhřešili jsme, když jsme mluvili proti Hospodinu a proti tobě. Modli se k Hospodinu, aby nás těch hadů zbavil." Mojžíš se tedy za lid modlil. 8 Hospodin Mojžíšovi řekl: "Udělej si hada Ohnivce a připevni ho na žerď. Když se na něj kterýkoli uštknutý podívá, zůstane naživu." 9 Mojžíš tedy udělal bronzového hada a připevnil ho na žerď. Jestliže někoho uštkl had a on pohlédl na hada bronzového, zůstal naživu.
Jak byli Izraelci zachráněni, když je uštkl had? Žádný lék nepomáhal, žádné umění lidí. Jestliže uštknutý uvěřil Bohu a jeho slovu a poslechl, tedy podíval se na bronzového hada, byl uzdraven. Byl zachráněn vírou! Tak každý, kdo se vírou upře k Ježíši Kristu, bude zachráněn a nezahyne. Krista Bůh dal, aby přinesl život těm, kteří spějí do zahynutí pro své hříchy, pro svou nevěru Bohu, který všechny stvořil a všem dává život.
Protože bez nového narození nemůže nikdo vejít do království Božího. Bez víry v Krista není možné mít věčný život. A nemá-li kdo věčný život, pak spěje do zahynutí.
- Jan 3:16 Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný. 17 Vždyť Bůh neposlal svého Syna na svět, aby soudil, ale aby skrze něj byl svět spasen. 18 Kdo v něho věří, není souzen. Kdo nevěří, je již odsouzen, neboť neuvěřil ve jméno jednorozeného Syna Božího.
Bůh nám všem dává své varování! Bez víry v Krista už jsi odsouzen. Proč? Protože bez pokoření se před Bohem, bez poslušnosti jemu, bez cesty spásy, kterou připravil, na tobě zůstává Boží hněv. Podívejte se do v. 36:
- J 3:36 Kdo věří v Syna, má život věčný. Kdo Syna odmítá, neuzří život, ale hněv Boží na něm zůstává."
Jak se může Bůh na své stvoření hněvat? Protože jsme všichni hříšní. Skutky přirozeného člověka, bez Ducha svatého, jsou zlé, a navíc takoví lidé nechtějí přijít k Bohu, protože ve světle jeho svatosti je každý hřích, každý hříšník usvědčen.
- 19 Soud pak je v tom, že světlo přišlo na svět, ale lidé si zamilovali více tmu než světlo, protože jejich skutky byly zlé. 20 Neboť každý, kdo dělá něco špatného, nenávidí světlo a nepřichází k světlu, aby jeho skutky nevyšly najevo. 21 Kdo však činí pravdu, přichází ke světlu, aby se ukázalo, že jeho skutky jsou vykonány v Bohu."
Je tu Boží varování před odsouzením: K čemu je odsouzen člověk, který nevěří v toho, kterého sám Bůh poslal, v jeho Syna Ježíše Krista? K čemu je odsouzen člověk, který má Boha za lháře? Neboť co jiného to je, než že máš Boha za lháře, když říká, že jediná cesta do Božího království je skrze nové narození, pokáním a vírou v Krista a ty přesto nevěříš. Krista odmítáš? Nechceš se pokořit a přiznat své viny Bohu? Boží hněv zůstává na tom, kdo odmítá Syna. Jak dlouho je Boží hněv vyléván? Boží slovo nám to odhaluje v knize Zjevení, jak dlouho trvá Boží hněv vůči těm, kdo nejsou skryti vírou v Ježíši Kristu a místo toho se poslouchají ďábla.
- Zj 14:9-11 Za nimi letěl třetí anděl a volal mocným hlasem: "Kdo kleká před šelmou a před její sochou, kdo přijímá její cejch na čelo či na ruku, 10 bude pít víno Božího rozhorlení, které Bůh nalévá neředěné do číše svého hněvu; a bude mučen ohněm a sírou před svatými anděly a před Beránkem. 11 A jeho muka neuhasnou na věky věků a dnem ani nocí nedojde pokoje ten, kdo kleká před šelmou a jejím obrazem a nechal si vtisknout její jméno.
Bůh nás varuje před trestem za hříchy, před mukami, která trvají na věky věků. Při vzkříšení těla vstanou ti, co uvěřili Kristu k věčnému životu, avšak ti, kdo nevěří k věčnému odsouzení v těle. To je Boží varování. Někdo řekne: nestraš, tak hrozné to snad nebude.
- J 3:11 Amen, amen, pravím tobě, že mluvíme o tom, co známe, a svědčíme o tom, co jsme viděli, ale vy naše svědectví nepřijímáte. 12 Jestliže nevěříte, když jsem vám mluvil o pozemských věcech, jak uvěříte, budu-li mluvit o nebeských?
Věř Ježíši, ne lidem. On je pravdivý, přišel od Otce a mluví pravdu. Lidé nic nevědí. Ale co Bůh zjevil v Božím slově, to je pravda. Musíte se znovu narodit! Čiňte pokání a věřte Kristu!
- Tt 3:5 (CSP) On nás zachránil ne pro spravedlivé skutky, které my jsme konali, nýbrž ze svého slitování; zachránil nás obmytím, jímž jsme se znovu zrodili k novému životu skrze Ducha svatého. 6 Bohatě na nás vylil svého Ducha skrze Ježíše Krista, našeho Spasitele, 7 abychom ospravedlněni jeho milostí měli podíl na věčném životě, k němuž se upíná naše naděje.
Kristus má dostatek prostředků svatosti, aby stačili i na tvůj dluh, který máš vůči Bohu. Dlužíš mu svůj život! A Ježíš jej přišel vykoupit z moci hříchu, od spravedlivého odsouzení. Uvěříš mu?
- J 3:22,23 Potom Ježíš odešel se svými učedníky do judské země; tam s nimi pobýval a křtil. 23 Také Jan křtil v Ainon, blízko Salim, protože tam byl dostatek vody; lidé přicházeli a dávali se křtít.
Prvním krokem poslušnosti Bohu, prvním vyjádřením víry, je křest. První kázání v nově vznikající církvi končí reakcí posluchačů na kázané slovo o spasení v Kristu.
- Sk 2:37-38,41 Když to slyšeli, byli zasaženi v srdci a řekli Petrovi i ostatním apoštolům: "Co máme dělat, bratří?" 38 Petr jim odpověděl: "Obraťte se a každý z vás ať přijme křest ve jménu Ježíše Krista na odpuštění svých hříchů, a dostanete dar Ducha svatého.
- 41 Ti, kteří přijali jeho slovo, byli pokřtěni a přidalo se k nim toho dne na tři tisíce lidí.
A je to praxe celé knihy Skutků: kam přišlo evangelium Kristovo v moci Ducha svatého, lidé uvěřili a dali se pokřtít. V poslušnosti tak učinil Pavel apoštol, když uvěřil po setkání s Kristem (Sk 9,18), tak učinila Lydie i žalářník ve Filipis i se všemi ve svém domě (Sk 16,15 a 33); tak učinil Krispus s dalšími ve svém domě a všemi, kdo uvěřili v synagoze v Korintu (Sk 18,8); tak učinili učedníci Jana Křtitele v Efezu (Sk 19,5). Jan Křtitel volal lidi k pokání z hříchů a křtil je. Ježíš jde dál. Křest v jeho jméno je znamením nového života. Narodil jsi se znovu? Chvála Pánu. Raduje se a buď poslušný Pánu. Dej se pokřtít. Z poslušnosti plyne požehnání.