CO JE CÍSAŘOVO CÍSAŘI, CO JE BOŽÍ BOHU! Ř 13,1-7;
Kazatel
CO JE CÍSAŘOVO CÍSAŘI, CO JE BOŽÍ BOHU! Ř 13,1-7;
ZÁKLADNÍ RÁMEC TEXTU
MOTTO: Marek 12:17 Ježíš jim řekl: "Co je císařovo, odevzdejte císaři, a co je Boží, Bohu." Velice se nad tím podivili.
Úvod
Pokoj vám a milost od Boha Otce i Pána Ježíše Krista! Společně jsme prošli nádhernou dvanáctou kapitolu listu Římanům. Evangelium je Boží mocí pro každého, kdo věří. Není jen informací, jen zprávou. Je Boží mocí! A není to lépe vidět nikde jinde než ve dvanácté kapitole listu Římanům. Ta na nás totiž klade ten nejmocnější, nejzávažnější, ale i nejnádhernější požadavek!
- Římanům 12:1 Vybízím vás, bratří, pro Boží milosrdenství, abyste sami sebe přinášeli jako živou, svatou, Bohu milou oběť; to ať je vaše pravá bohoslužba.
Křesťan je živým kamenem ze kterého, nebo lépe ze kterých se staví nejkrásnější stavba celého stvoření. Totiž duchovní dům, Boží chrám 1 Pt 2,5. Ten není udělán lidskýma rukama, ale jeho stavitelem je sám Bůh, sám Ježíš Kristus. Velikým důrazem Ř 12 je nový život z Boha. Ten musí být vidět. A také vítězství dobra nad zlem. Celý svět ve Zlém leží 1 J 5,19, ale církev není ze světa, nýbrž ve světě, aby byla důkazem Boží lásky a dobroty, aby nebeské vlády hleděly na církev a viděli nesmírnou Boží moudrost a slávu projevující se ve spáse ztracených hříšníků.
A dvanáctá kapitola listu Římanům zjevuje moc kříže Ježíše Krista a sílu Jeho svaté krve, kterou prolil. Zlo, které drží svět v otroctví si libovalo, že Syn Boží je poražen a usmrcen, ale Ježíš vstal třetího dne z mrtvých! To samé zlo se raduje z otroctví a duchovní smrti nebohých, ztracených duší, ale když je zlu duše vyrvána, zlo se třese hrůzou z Boha a vzteky nad životy těch, co byli nepřátelé Boha, a nyní jsou Jeho děti!
Všechny ty milosti, dobra, požehnání. Zázraky pokání a víry v životech tisíců, miliónů znovuzrozených Božích dětí. Dary, které Bůh Syn přinesl, vydobyl, zajistil, a rozdal lidem. Dokonalý svatý život bez hříchu Syna Božího, dokonalá poslušnost Bohu Otci ve smrti Ježíše, nejmocnější síla a sláva ve vzkříšení Spravedlivého Krista mocí Ducha svatého!
To je to, co nám Bůh plně daroval ve svém jednorozeném, jediném Synu Ježíši Kristu. A tyto skutečnosti jsou tak mocné, že Bůh může po tobě sestro, bratře požadovat něco, co je nemožné! Nemožné člověku. Může po tobě i po mě chtít, aby celý náš život, každá rovina v něm, každý aspekt rostl a spěl do pravé bohoslužby, která se Bohu líbí a přináší Mu slávu!
- Římanům 8:32 On neušetřil svého vlastního Syna, ale za nás za všecky jej vydal; jak by nám spolu s ním nedaroval všecko?
Daroval nám Bůh všecko? Pak může i vše požadovat! Máš vše, co je potřeba ke zbožnému životu! Máš Krista, v Něm nový život, nové srdce přitahované neodolatelnou silou ke Kristu a k Bohu Otci. Ta síla je milost za milostí, neboť zákon byl dán skrze Mojžíše, ale milost a pravda se stala skrze Ježíše Krista! J 1,17;
Proto po tobě může Bůh chtít aby…
Celý tvůj život byl pravá bohoslužba! Abys rozpoznával dobře Boží vůli, miloval bez přetvářky, ošklivil si zlo a lnul k dobrému, vroucně sloužil Bohu i lidem, dobrořečil těm a modlil se za ty, kteří ti ubližují a svolával na ně dobro, neodplácel zlým za zlé, přemáhal zlo dobrem.
Dnešní text je textem známým, možná trochu kontroverzním kvůli různým pohledům a výkladům. Je nyní velmi aktuální po událostech kolem kovidu. Kéž nám Bůh otevírá oči a protesává uši. Abychom dobře viděli a dobře slyšeli. Vždyť máme dávat pozor na to, jak slyšíme, co v Písmu vidíme! Křesťan vyzbrojený ke službě mocí evangelia, mocí Boží, zůstává ve světě jako vyslanec Kristův, aby v něm byl světlem. Ř 13,1-7;
Římanům 13:1 Každý ať se podřizuje vládní moci, neboť není moci, leč od Boha. Ty, které jsou, jsou zřízeny od Boha, 2 takže ten, kdo se staví proti vládnoucí moci, vzpírá se Božímu řádu. Kdo se takto vzpírá, přivolává na sebe soud. 3 Vládcové nejsou přece hrozbou tomu, kdo jedná dobře, nýbrž tomu, kdo jedná zle. Chceš, aby ses nemusel bát vládnoucí moci? Jednej dobře, a dostane se ti od ní pochvaly. 4 Vždyť je Božím služebníkem k tvému dobru. Jednáš-li však špatně, máš proč se bát, neboť nenese meč nadarmo; je Božím služebníkem, vykonavatelem trestu nad tím, kdo činí zlo. 5 Proto je nutno podřizovat se, a to nejen z bázně před trestem, nýbrž i pro svědomí. 6 Proto také platíte daň. Vládcové jsou v Boží službě, když se drží svých úkolů. 7 Dávejte každému, co jste povinni: daň, komu daň; clo, komu clo; úctu, komu úctu; čest, komu čest.
Odkazy: Ř 12,1; 8,32; 1 Pt 2,5; 1 J 5,19; J 1,17;
Kdo ctí dobrého, milujícího Boha, ctí Jeho řád! Verše 1-2;
- Vláda jako důsledek hříchu a pádu lidstva
Když půjdeme do Písma, uvidíme jednu věc. Člověk nebyl stvořen jako naprosto svobodná, svébytná bytost. Už samotný fakt, že člověk je stvořenou bytostí jasně ukazuje na jeho závislost na Stvořiteli. Bytí člověka je tedy od samého počátku lidského rodu podmíněné Bohem a Jeho vůlí. Jako stvořená bytost má člověk své hranice ve fyzickém prostoru a čase. Ale i v duchovním prostoru má člověk hranice, je bytost stvořená ke službě Bohu, bytost podřízená Bohu a Jeho autoritě. Do zahrady byl člověk postaven k práci, aby ji obdělával a střežil podle Boží vůle a určení. Gn 2,15;
Nikdo z nás ve sboru asi nepopírá, že náš život má naprosto svrchovaně ve své ruce Bůh. Že to je On, kdo o nás rozhodl na věčnosti. O tom, že se narodíme, kdy a jak se narodíme. O tom, kdy a jak budou strženy stany našeho pozemského bytí a o tom, že budeme v čase pozemské pouti vyučeni od Otce a přivedeni v pokání a víře před kříž Božího Syna!
- Římanům 8:29 Které předem vyhlédl, ty také předem určil, aby přijali podobu jeho Syna, tak aby byl prvorozený mezi mnoha bratřími; 30 které předem určil, ty také povolal; které povolal, ty také ospravedlnil, a které ospravedlnil, ty také uvedl do své slávy.
Adam s Evou byli dobrým dílem Boha. Odráželi Jeho charakter. Nepotřebovali Boží zákon. Protože Boží zákon je pro lidí bezbožné, jak čteme v 1 Tm 1,8-9; Bůh jim dal k dispozici naprosto všechno ve stvoření, aby jako jeho správci odráželi dobrotu a moudrost Boží. Naprosto dokonale je zaopatřil. Ale také je podrobil zkoušce. Jediný příkaz, jediný zákon dalo by se říci.
- Genesis 2:16 A Hospodin Bůh člověku přikázal: "Z každého stromu zahrady smíš jíst. 17 Ze stromu poznání dobrého a zlého však nejez. V den, kdy bys z něho pojedl, propadneš smrti."
Člověk se vzbouřil, zhřešil a padl. Jediný hřích přivedl do zhouby celé stvoření i člověka! A proto milovaní máme dnes to, čemu Písmo říká vládní moc. Jde o důsledek pádu a hříchu. Nitro člověka je zkažené, zvrácené a zlé, proto je třeba meče nad lidmi, aby lidská společnost vůbec mohla fungovat! Kdyby člověk byl dobrý, nebylo by potřeba vládní moci a jejího meče. Vládní moc měla v dějinách a má i dnes různé formy, ale tom nechci mluvit, jestli král, či parlament, nebo náčelník kmene. Co nám Pavel o této vládní moci říká?
Římanům 13:1 Každý ať se podřizuje vládní moci, neboť není moci, leč od Boha. Ty, které jsou, jsou zřízeny od Boha
Pavel říká, že vládní moc je od Boha. Dokonce každá moc v tomto světě je od Boha! To sice není první informace, ale určitě nejdůležitější. A proto, že vládní moc je od Boha, máme být této moci poslušní! Kdo na prvním místě a kdo více má být poslušný vládní moci ustanovené Bohem? Kdo v tomto proti Bohu vzbouřeném světě než křesťané, Boží děti? Byli jsme zlí a patřili jsme Zlému. Ale Kristus za nás zemřel, vykoupil nás pro svého Otce. Pro Boha!
I zlá vláda je pro svět lepší než bezvládí a chaos! Vládní moc je milovaní projevem veliké dobroty Boží k celému lidstvu. Jinak by se lidé dávno propadli do úplného chaosu, zmaru a zhouby toho nejhoršího zla. Vládní moc je projevem Božího milosrdenství ke světu a tento projev dobroty je jen a jen díky kříži Pána Ježíše Krista! Svět trvá a svým způsobem může prospívat díky Kristu! Tak pojďme jim to všem říct!
A znovu platí, jestli je vládní moc projevem nesmírné dobroty a neutuchajícího milosrdenství našeho Boha, kdo by jí měl být více poslušný než křesťan? Ten, který byl duchovně mrtev, ale žije díky Ježíši? Ten, za kterého bylo tolik zaplaceno? Můžeš jako Boží dítě pohrdat Boží dobrotou a prostředky Boží milosti?
Takže: 1) Vládní moc je důsledkem hříchu a pádu člověka! 2) Je od Boha a je projevem Jeho nesmírné dobroty a neutuchajícího milosrdenství. 3) Máme ji poslouchat, protože jak mohu ctít Boha, když nectím Jeho dobrotu ke mně i k celému světu!
- Vzpoura přivolává boží hněv a soud
Ale co když nebudu poslouchat? Pavel pokračuje.
Ř 13,2 takže ten, kdo se staví proti vládnoucí moci, vzpírá se Božímu řádu. Kdo se takto vzpírá, přivolává na sebe soud.
Neposloucháš vládní moc? Bouříš se proti ní? Porušuješ zákony? Tak na prvním místě, pokud je tato vzpoura proti vládní moci něco, co tě beze zbytku nepřetržitě charakterizuje, potom je potřeba se ptát, zda vůbec patříš Bohu, zda vůbec znáš Pána Ježíše Krista, a hlavně zda On zná tebe. Ve verši druhém Pavel nemluví nijak do konkrétních situací. Jde o obecný rámec, ve kterém neustálá vzpurnost a neposlušnost značí neobrácené srdce. Vzpurnost je něco, co prostě ke křesťanovi nepatří! My máme podle Ř 12 bojovat proti zlu a přemáhat ho dobrem!
Člověk, který je charakterizován svou neustálou, nebo převažující neposlušností vládní moci je podle Pavla člověk, který se vzpírá Božímu řádu, a tedy samotnému Bohu! Pohrdá Jeho dobrotou a milosrdenstvím. Pokud činíš zlé proti vládě, činíš zlé proti samotnému Bohu a podle Pavla pohrdáš bohatstvím Jeho dobroty, shovívavosti a velkomyslnosti, a neuvědomuješ si, že dobrotivost Boží tě chce přivést k pokání Ř 2,4. Přivoláváš na sebe soud. Hrozný soud. Střádáš si Boží hněv pro den Božího soudu. A v tomto světě je pro tebe to nejhorší, když tě Bůh nechá volně jít za zlými touhami tvého srdce! Nectíš tedy Boha, jak máš?
Pak tě Bůh nechá na pospas nečistým vášním tvého srdce…Ř 1,24;
Pak tě Bůh vydá v moc hanebných vášní…Ř 1,26;
Protože si nevážíš pravého poznání Boha, vydá tě Bůh na pospas tvé zvrácené mysli, abys dělal, co je zlé v Božích očích. Budeš plný nepravosti, podlosti, lakoty, špatnosti, závisti, vraždy, sváru, lsti, zlomyslnosti, budeš donašeč, pomlouvač, Bohu odporný, zpupný, nadutý, chlubivý. Tvé srdce se bude více a více zaobírat a plnit zlem, budeš bez rozumu, bez lásky a slitování. Ř 1,28-31. Hrozivá spirála Božího hněvu a soudu už tady a teď. Nevidíme to všude ve světě? A nežili jsme i my stejně, před obrácením? Kdo z křesťanů by to ale chtěl žít dál?
Jsi-li křesťan je možné neposlechnout vládu? Písmo tě přeci zavazuje, aby si nejen poslouchal, ale šel dále, abys ctil a respektoval vládní moc i každou další autoritu danou ve světě od Boha! Jak to je? Můžeme někdy neuposlechnout vládní moc? Ano, ale…
Všechno v našich životech má sloužit Boží slávě, tedy i když neuposlechneme vládní moc, musí to být k Boží slávě! Světskou vládu nemusím poslechnout, když nařizuje něco, co Písmo přímo zakazuje, nebo když světská moc zakazuje něco, co Písmo vyžaduje a nařizuje! Jako křesťan nemůžete poslouchat a ctít hříšné, převrácené zákony, které jsou v rozporu s naukou Písem svatých, nemůžete podle nich jednat. V Hitlerově Německu bych jako křesťan nemohl respektovat norimberské zákony. Protože Písmo mi říká, že všichni lidé bez ohledu na rasu, jsou před Bohem stejně hodnotné lidské bytosti, vždyť byli stvořeni k Jeho obrazu a jsou z jednoho Adama a jedné Evy! Musel bych se hlasitě ozvat, proč? Protože Písmo říká.
- Efezským 5:9 zkoumejte, co se líbí Pánu. 11 Nepodílejte se na neužitečných skutcích tmy, naopak je nazývejte pravým jménem. 12 O tom, co oni dělají potají, je odporné i jen mluvit. 13 Když se však ty věci správně pojmenují, je jasné, oč jde. 14 A kde se rozjasní, tam je světlo. Proto je řečeno: Probuď se, kdo spíš, vstaň z mrtvých, a zazáří ti Kristus.
Mlčet ke zlému znamená nechat zlo bez odporu usednout na trůn! My máme zlo přemáhat dobrem. Lež pravdou! Stejně tak se musím postavit k zákonům západních vlád, které se snaží zakotvit v „zákonech“ věci, které jsou v rozporu s Božím slovem. Jsou to skutky tmy! Jsou podle Písma hříchem, převráceností, jsou Bohu odporné a jsou jen vyvrcholením lidské vzpoury proti Bohu, jak říká Boží slovo Ústy Pavla v Ř 1,18-32.
Tedy veškeré zákony vycházející z LGBTQ ideologie a agendy. Manželství pro všechny, změna pohlaví, adopce dětí homosexuálními páry. Jsme povinni varovat hříšné lidské společenství před rostoucím Božím hněvem a přicházejícím soudem a vést vzbouřence k pokání a víře v Krista, to je evangelium!
Světlo má být na vysoké hoře a sůl, ten konzervant proti šířící se hnilobě světa musí být solí, nesmí ztratit svou schopnost solit a konzervovat! Vládní moc přijímající takovéto bezbožné, převrácené zákony je sama o sobě důsledek Božího hněvu a je to Boží soud! Mít takovou vládu je podle první kapitoly Římanům soud nad všemi národy, kterým taková vláda vládne, a tedy i nad ČR. Proto nemlčme, nenechme zlo usednout na trůn bez boje. Výsledek je v rukou Boha, On dá vítězství, nebo dopustí ve svém soudu vládu bezbožných a převrácených zákonů. Jak bude potřeba, On je svrchovaný! Ale my nemáme mlčet!
Odkazy: Gn 2,15-17; Ř 8,29-30; 2,4; 1,24; 1,26; 1,28-31; Ef 5,10-14;
Pochvala nebo trest? Verše 3-4;
- Úkolem vlády je právo a pořádek
Jinak však ale musíme stále pamatovat na to, že i špatná, zlá vláda je lepší než bezvládí a totální anarchie hříchu a zhouby padlých lidských srdcí! Skutečně tak špatně na tom je lidské pokolení a každý člověk. Text Písma z Římanům.
- Římanům 3:10 jak je psáno: `Nikdo není spravedlivý, není ani jeden, 11 nikdo není rozumný, není, kdo by hledal Boha; 12 všichni se odchýlili, všichni propadli zvrácenosti, není, kdo by činil dobro, není ani jeden. 13 Hrob otevřený je jejich hrdlo, svým jazykem mluví jen lest, hadí jed skrývají ve rtech, 14 jejich ústa jsou samá kletba a hořkost, 15 jejich nohy spěchají prolévat krev, 16 zhouba a bída je na jejich cestách; 17 nepoznali cestu pokoje 18 a úctu před Bohem nemají.´
Lidské nitro je hrob s hnijícími ostatky, je to smrt duše! Zhouba a bída jsou jediné a zároveň všechny cesty lidí! Ve světle těchto hrozivých pravd je jasné, že svět by se dávno propadl do chaosu. Totálně by se zhroutil ve zhoubě hříchu! Proto Bůh ústy Pavla nás vede dál, k hlubšímu poznání.
Ř 13,3-5 Vládcové nejsou přece hrozbou tomu, kdo jedná dobře, nýbrž tomu, kdo jedná zle. Chceš, aby ses nemusel bát vládnoucí moci? Jednej dobře, a dostane se ti od ní pochvaly. 4 Vždyť je Božím služebníkem k tvému dobru. Jednáš-li však špatně, máš proč se bát, neboť nenese meč nadarmo; je Božím služebníkem, vykonavatelem trestu nad tím, kdo činí zlo. 5 Proto je nutno podřizovat se, a to nejen z bázně před trestem, nýbrž i pro svědomí.
Vláda je Boží nástroj k omezení zla tak, aby svět lidí nepropadl úplné temnotě a zhoubě! Potenciál zla lidského srdce je obrovský. Pád hříchu a propast hříchu nesmírně hluboká, na dno nedohlédneš člověče! Hřích a jeho zhoubná síla je největší mocí v celém stvoření a jen moc Boží ji převyšuje!
Člověk na tom sice není tak, že by každý v každé chvíli byl jen zlý, maximálně zlý, tedy tak, jak jen by to šlo a bylo možné! Ale je to Bůh, Jeho dobrota, Jeho milosrdenství a jsou to nástroje Jeho milosti, které tomu brání! Tak moc je Bůh dobrý, tak moc je milostivý, slitovný a trpělivý, že oddaluje konečný soud, volá lidi k pokání v Kristu a neskončil to již dávno se světem a lidským pokolením, přestože ho lidé nenávidí! Když Pán Ježíš připravoval své přátele na svůj odchod, řekl jim tato slova směrem k farizeům a zákoníkům, ale jeho slova lze vztáhnout na celé lidské pokolení.
- Jan 15:22 Kdybych byl nepřišel a nemluvil k nim, byli by bez hříchu. Nyní však nemají výmluvu pro svůj hřích. 23 Kdo nenávidí mne, nenávidí i mého Otce. 24 Kdybych byl mezi nimi nečinil skutky, jaké nikdo jiný nedokázal, byli by bez hříchu. Ale oni je viděli, a přece mají v nenávisti i mne i mého Otce.25 To proto, aby se naplnilo slovo napsané v jejich zákoně: `Nenáviděli mě bez příčiny´.
Dnes v době milosti, která trvá je na tom hříšný svět velmi dobře z pohledu šíření evangelia. Ve Skutcích 17 čteme, že Bůh prominul lidem dobu, kdy Ho nemohli znát. Ale dnes volá všechny lidi k pokání. Je to příkaz a lidská zodpovědnost. Tím, že Bůh vzkřísil svého Syna z mrtvých, dal tím nejmocnější důkaz celému světu. Tato zvěst o smrti a vzkříšení Božího Syna je dnes zvěstována mnoha prostředky, o kterých se našim předkům ve víře ani nezdálo.
Od vynálezu knihtisku se komunikační prostředky šíření evangelia Boží milostí nebývale rozhojnily. A my tak žijeme v době, kdy jako církev jsme nikdy před tím neměli více prostředků ke zvěstování. Ale zároveň platí, že církev žije a vždy od svého narození žila v časech, které bychom mohli nazvat REŽIM SMÍŠENÉ POVAHY – MILOSTI A SOUDU. Co si pod tím představit? No podívejte se do našeho textu. Znovu verše Ř 13,3-5.
- Režim smíšené povahy – milosti a soudu
Ř 13,3-5 Vládcové nejsou přece hrozbou tomu, kdo jedná dobře, nýbrž tomu, kdo jedná zle. Chceš, aby ses nemusel bát vládnoucí moci? Jednej dobře, a dostane se ti od ní pochvaly. 4 Vždyť je Božím služebníkem k tvému dobru. Jednáš-li však špatně, máš proč se bát, neboť nenese meč nadarmo; je Božím služebníkem, vykonavatelem trestu nad tím, kdo činí zlo. 5 Proto je nutno podřizovat se, a to nejen z bázně před trestem, nýbrž i pro svědomí.
Takže na jedné straně známe neutuchající Boží dobrotu a milosrdenství, které se projevuje tím, že Bůh miluje i své nepřátele. Déšť posílá na pole spravedlivých i nespravedlivých a svému slunci dávat svítit na dobré, ale i na zlé! Dále se pod nebem všude po světě rozezněla ta dobrá zvěst, o které čteme ihned v první kapitole listu Římanům.
- Římanům 1:16 Nestydím se za evangelium: je to moc Boží ke spasení pro každého, kdo věří, předně pro Žida, ale také pro Řeka. 17 Vždyť se v něm zjevuje Boží spravedlnost, která je přijímána vírou a vede k víře; stojí přece psáno: `Spravedlivý z víry bude živ.´
Známe ale také Boží způsoby, nástroje a jednání, rovněž prostředky milosti, které dobrý Bůh používá, aby se svět a lidský hřích neprohřešil až do okamžité, pekelné zkázy. V Ezekielovi mluví Bůh k neposlušným a vzpurným Izraelcům takto.
- Ezechiel 5:17 Pošlu na vás hlad a dravou zvěř, a budeš bez dětí, projde tebou mor a krev, uvede na tebe meč. Já Hospodin jsem promluvil."
Hlad, dravé šelmy v zemi (mimochodem v ČR přibývá vlků a na východě medvědů), neplodnost, nemoci, mory spolu s mečem a prolitou krví, kterou meč, tedy válka přináší. To všechno milovaní jsou také prostředky Boží dobroty a lásky, i když negativní! Nevěříte?
Ano jsou to Boží soudy a tresty, ale chvála Bohu, pokud soudí tady a teď a cílem Jeho soudů je naše pokání! Běda nám lidem, až Bůh s těmito soudy přestane a nechá nás jít po svých cestách, z nichž polovina jsou úplná zhouba, druhá půle úplná bída!
Vidíte ten smíšený režim milosti a soudu? Souběžně působících nástrojů, u kterých ale jako církev musíme trvat na tom, že obojí je prostředkem a nástrojem Boží dobroty a lásky? Jestli Bůh je dobrý, a je láska, může před vzpourou, hříchem a zlem lidí jen tak couvnout a zavřít oči? Pavel apoštol by vám řekl to, co již z jeho úst velmi dobře znáte: „Naprosto ne!
A tak v našem textu čteme o Božím dobrotivém a milostivém nástroji, o vládní moci. A co zde stojí?
- Vládní moc není hrozbou těm, co jednají dobře, nýbrž lidem jednajícím zle.
- Chcete žít beze strachu před ní? Jednejte dobře! Ale ten verš jde mnohem hlouběji milovaní! Jestli patříš Pánu Ježíši, jak bys mohl jednat v lidském společenství zle? Jak bys mohl na zlo třeba i jen pomyslet, když Ř 12 mluví tak jasně? Oškliv si zlé, lni k dobrému, měj vůči všem na srdci jen dobré, svolávej dobro, ne zlo, přemáhej zlo dobrem?
- Vládní moc je Boží služebník trestající zlé jednání a odměňující to dobré. Proto nese meč. Jinými slovy má autoritu od Boha k této službě Bohu!
- A proto, že má tuto autoritu danou Bohem, je potřeba se podřídit, ale nejen ze strachu z trestu, ale pro dobré svědomí! K tomuto bodu a ke svědomí se ještě dostaneme v posledním bodě kázání. Má název…
Odkazy: Ř 3,10-18; 1,16-17; J 15,22-25; Sk 17;
Buďte bez dluhu (svědomí) ve svém vztahu k vládnoucí moci! Verše 5-7
- Dobré svědomí, před kým?
Pavel píše.
Ř 13,5 Proto je nutno podřizovat se, a to nejen z bázně před trestem, nýbrž i pro svědomí.
Objasněme si, co stojí ve verši pět. Máme se podřizovat vládní moci, aby naše svědomí bylo čisté. Máme být bezúhonnými občany, které nemůže vládní moc z ničeho obvinit. A nejen psaný lidský zákon, ale ani naše svědomí nás nesmí z ničeho obvinit ve vztahu k vládní moci! Jedna věc je světská instance, druhá věc je svědomí křesťana, čisté na prvním místě před Bohem a kvůli Bohu.
Jedna věc je to, co je psáno v zákonech zemí, druhá to, co Bůh napsal do lidských srdcí. Boží zákon je vždy víc! Lidský zákon je nedokonalý, nepostihne vše, má mezery. Využít je není v rozporu s tímto nedokonalým lidským zákonem, ale může to být v rozporu s Božím zákonem. Věc nemusí být nutně nezákonná podle lidí, ale může být nemorální! Nemusí to být vláda, orgány činné v trestním řízení, kdo řekne jednáš zle, ale může to být sám Bůh, kdo řekne jednáš zle. Zneužíváš slabost a nedokonalost lidských zákonů, v rozporu s čistým svědomím. Příklad? Křehčení masa vodou. Normy to dovolují, ale je to nemorální. Jde o klamání a okrádání zákazníka, který si koupí 700 gr kuřecího a 300 gramů vody! Tím se dostáváme k druhé věci.
Podřizovat se vládní moci pouze ze strachu před trestem, znamená, že v našem srdci není něco v pořádku! To není znak znovuzrozeného srdce. Pokud jsem se narodil z Boha, potom miluji Boha, když miluji Boha, miluji Jeho vůli a z celé podstaty nově narozeného života z Boha toužím Jeho vůli plnit. Z lásky, z vděčnosti Kristu!
Poslouchat zákony země ze strachu před trestem je dobré pro svět, ale naprosto nedostačující pro Boží děti. Může to být začátek? Ano může, počátkem moudrosti je bázeň před Hospodinem. Pán Ježíš v Lk 12,5 učí své milované učedníky, že se mají Boha bát, protože Bůh je ten, kdo může nejen tělo zahubit, ale i duši v ohnivém jezeře. Dvakrát to řekne v jedné větě a my víme z Písma, že když to tak je, znamená to zdůrazněnou, dvojitou váhu té sdělené pravdy! Proto bát se porušovat zákony vládní moci, protože vím, že jejich porušení znamená protivit se Bohu, je dobrý začátek. Ale u toho nesmím zůstat. Co stojí v Písmu?
- 1 Timoteovi 1:5 Cílem našeho vyučování je láska z čistého srdce, z dobrého svědomí a z upřímné víry.
A jde především a na prvním místě o lásku z čistého srdce směrem k Bohu, to je první přikázání. Také poslouchejte, co říká Jakub.
- Jakubův 2:19 Ty věříš, že je jeden Bůh. To je správné. I démoni tomu věří, ale hrozí se toho.
Strach není ten dokonalý, plný motiv, protože to není motiv Kristův. Myslíte si snad, že Pán Ježíš poslouchal Boha Otce ze strachu před trestem? Ne! On byl dokonale poslušný, protože miluje Otce, miluje právo a spravedlnost! Víte i démoni poslechnou, když Bůh zavelí! Nemohou jinak, ale dál se třesou před Bohem a Jeho hněvem. Nemilují Boha, nemilují právo, spravedlnost, svatost. My máme milovat Boha jako Syn Boží v těle miloval Boha Otce.
Naše svědomí patří na prvním místě dobrému Bohu Otci a Pánu Ježíši Kristu, proto z lásky k Nim usilujeme mít dobré svědomí i před vládní mocí, aby Bůh v Kristu byl oslaven. Bůh na jiném místě Písma učí církev ústy Petra.
- 1 Petrův 2:13 Podřiďte se kvůli Pánu každému lidskému zřízení – ať už králi jako svrchovanému vládci, 14 ať už místodržícím jako těm, které on posílá trestat zločince a odměňovat ty, kteří jednají dobře. 15 Taková je přece Boží vůle, abyste dobrým jednáním umlčovali nevědomost nerozumných lidí.
Poslední věc v tomto bodě. Otázka čistého svědomí před Bohem je větší, než otázka čistého svědomí před vládní mocí, proto když vládní moc začne zasahovat do oblasti čistoty a poslušnosti Bohu, je potřeba její požadavky odmítnout jako apoštolové ve Skutcích.
- Skutky apoštolské 5:28 „Důrazně jsme vám zakázali učit o tom člověku, a vy jste tím svým učením naplnili celý Jeruzalém; a na nás byste chtěli svalit odpovědnost za jeho krev!" 29 Petr a apoštolové odpověděli: "Boha je třeba poslouchat, ne lidi.
- Každému, co jeho jest
Římanům 13,1-7 končí slovy.
Ř 13, 6 Proto také platíte daň. Vládcové jsou v Boží službě, když se drží svých úkolů. 7 Dávejte každému, co jste povinni: daň, komu daň; clo, komu clo; úctu, komu úctu; čest, komu čest.
Vidíme zde především princip, který bychom mohli nazvat Každému, co jeho jest. Především, vláda má Bohem dané právo vybírat daně. A všimněte si, že Písmo neřeší jejich míru, to jestli jsou spravedlivé, nebo jsou nemorální a tím třeba i likvidační. Petr píše.
- 1 Petrův 2:17 Ke všem lidem mějte úctu, bratrstvo milujte, Boha se bojte, krále ctěte. 18 Služebníci, podřizujte se ve vší bázni pánům, nejen dobrým a mírným, nýbrž i tvrdým. 19 V tom je totiž milost, když někdo pro svědomí odpovědné Bohu snáší bolest a trpí nevinně.
Král je v zemi ten nejvyšší pán. Je tvrdý, je nemilosrdný ke svým poddaným a zatěžuje je vysokými daněmi? Možná, ale vy nemůžete nezaplatit. Nemůžete vzít do ruky zbraň a svrhnout krále. Nýbrž odevzdat to celé Bohu a pamatovat na to, že čisté svědomí před Pánem nebes a země je mnohonásobně větší a drahocennější měna, nádhernější poklad než všechny peníze světa!
Když se podíváme na verše šest a sedm, jsme trochu v pokušení za jejich hlavní myšlenku mít naprostý dokonalý pořádek ve finančních záležitostech. Úplně bych tuto myšlenku nezavrhoval, je dobré, když májí Boží děti v těchto věcech pořádek a kázeň. Je to jistě k Boží slávě. Ale v kontextu 12, 13 kapitoly listu a koneckonců i celého listu Římanům a celého Písma musíme trvat na tom, že to, kam Bůh míří, je naše srdce! Vždyť i slova o poslušnosti vládní moci míří k srdci.
Ř 13,6-7 Mluví o životě, který je celý bohoslužbou a líbí se Bohu, protože vychází z nového srdce a z podstaty božích dětí. Ty milují Boha, Jeho právo a spravedlnost. V jejich srdcích je moc Božích dětí a jejich život je ve své moci nebeský. Jan o vás milovaní napsal.
- Jan 1:12 Těm pak, kteří ho přijali a věří v jeho jméno, dal (Bůh) moc stát se Božími dětmi. 13 Ti se nenarodili, jen jako se rodí lidé, jako děti pozemských otců, nýbrž se narodili z Boha.
A tak slova sedmého verše Dávejte každému, co jste povinni: daň, komu daň; clo, komu clo; úctu, komu úctu; čest, komu čest. To není především výzva k pořádku v našem účetnictví, ale je to jasná zpráva o tom, že kdo je Boží dítě miluje Boha, kvůli Bohu a pro Boha miluje i každého člověka a usiluje mít se všemi lidmi, malými, velkými, z vlády i ze sousedství vztahy založené právě na lásce. Na Boží lásce, která byla vylita do jejich srdcí spolu s Duchem svatým. Vždyť jak uvidíme dál v Ř 13 stojí.
- Římanům 13:10 Láska neudělá bližnímu nic zlého. Je tedy láska naplněním zákona.
A to je naše dnešní veliká aplikace! Amen!
Odkazy: LK 12,5; 1 Tm 1,5; Jk 2,19; 1 Pt 1,13-15; 2,17-19; Sk 5,28-29; J1, 12-13; Ř 13,10;