BLAZE TĚM, KTEŘÍ NEVIDÍ A VĚŘÍ 1 Pt 1,8-9

BLAZE TĚM, KTEŘÍ NEVIDÍ A VĚŘÍ

1 Petrův 1:8 Ač jste ho neviděli, milujete ho; ač ho ani nyní nevidíte, přec v něho věříte a jásáte nevýslovnou, vznešenou radostí, 9 a tak docházíte cíle víry, spasení duší.

Motto: Jan 20:29 Ježíš mu řekl: „Že jsi mě viděl, věříš. Blahoslavení, kteří neviděli, a uvěřili.“

ÚVOD

Pokoj vám a milost Boží! Petr psal svatým v Malé Asii, kteří trpěli pronásledování kvůli své víře. Aby je povzbudil připomíná jim, že spása je neotřesitelné Boží dílo. Dílo, které Všemohoucí Bůh započal na věčnosti. Tam o něm rozhodl. Jeho rozhodnutí i záměr mají tedy věčný charakter. Byli jsme na věčnosti vyhlédnuti a podle svrchované Boží vůle v tomto čase posvěcení Duchem svatým. V předem určený čas jsme se díky tomuto posvěcení odevzdali poslušně Božímu Synu Ježíši Kristu!

Naše naděje je v Kristu neotřesitelná a nezničitelná. Charakter a podstata dědictví, které je pro nás připraveno, jsou nezkazitelné. Jsou pravdivé ve smyslu své podstaty, nejde o žádný klam a naše dědictví je naprostou jistotou.

Navíc nás podle Petra střeží Boží moc skrze víru jednou provždy odevzdanou všemu Božímu lidu. A tak nejde o nic menšího, než že na věčnosti si nás svrchovaný  a všemohoucí Bůh zamiloval a vyvolil, v daný čas posvětil mocí Božího Ducha k poslušnosti Kristu a k očištění Jeho krví. a Jeho všemohoucí síla nás střeží skrze darovanou víru!

Proto se svatí mohou radovat i uprostřed těžkostí, soužení a zkoušek. A Petr klade na radost pravé spasitelné víry veliký důraz už ve verši šestém.

  • 1 Petrův 1:6 Z toho se radujte, i když snad máte ještě nakrátko projít zármutkem rozmanitých zkoušek,  

Pohled upřený k Pánu Ježíši Kristu, který zajistil a dokonal naši spásu na kříži Golgoty je zdrojem radosti a pokoje bez ohledu na těžkosti. Svět leží ve zlém, ale moc a pokoj evangelia je nekonečně převyšující silou. Nic ve stvoření se tomu nevyrovná! List filipským říká.

  • Filipským 4:6 Netrapte se žádnou starostí, ale v každé modlitbě a prosbě děkujte a předkládejte své žádosti Bohu. 7 A pokoj Boží, převyšující každé pomyšlení, bude střežit vaše srdce i mysl v Kristu Ježíši.

Naše víra je vzácným darem. Darem, který má již na svém počátku nevyčíslitelnou hodnotu. A přesto ještě ve své hodnotě roste. To je neuvěřitelné, že to, co má nevyčíslitelnou hodnotu může ještě růst ve své ceně a vzácnosti, že? Jak? Naše víra podle Petra získává ryzost, roste ve zkouškách k Boží slávě a chvále. A ještě přináší podíl na Boží slávě i nám. Sám Pán nám vloží jednoho dne na hlavu vavřín vítězů! Písmo nelže! Pavel napsal Timoteovi.

  • 2 Timoteovi 4:8 Nyní je pro mne připraven vavřín spravedlnosti, který mi dá v onen den Pán, ten spravedlivý soudce. A nejen mně, nýbrž všem, kdo s láskou vyhlížejí jeho příchod.

Dnes máme před sebou verše osm a devět. A chtěl bych, abychom v nich znovu uviděli, že spasitelná víra je Boží nadpřirozené dílo a nemůže mít původ v člověku! Naše víra přináší radost, která je původem rodu skutečně královského, protože objektem i cílem naší víry je Král, Bůh a Spasitel Ježíš Kristus. Nám odevzdaná víra vždy vede ke spáse a od počátku má za cíl naší spásu. Suma sumárum náš text znovu mluví o neotřesitelnosti naší spásy a vzácnosti naší víry!

Odkazy: 1 Pt 1,6; Fp 4,6-7; 2 Tm 4,8;

VÍRA JE DAR, ZÁZRAK A DÍLO BOŽÍ

Petr začíná náš dnešní text těmito slovy.

1 Petrův 1:8 Ač jste ho neviděli, milujete ho; ač ho ani nyní nevidíte, přec v něho věříte

Na první pohled náš verš neříká nic o tom, že víra je dar a Boží zázrak. Vypadá to, že obsah verše mluví o víře, která je vlastně naší zásluhou. Jste to vy, kdo jste  Krista fyzicky neviděli a věříte. Krista nevidíme a přesto věříme. Je to úžasné jak jsme dobří!

Ale nyní vážně, kontext je důležitý. Už jsme viděli, že Bůh rozhodl na věčnosti, v pravý čas nás posvětil svým Duchem a odevzdal svému synu Ježíši. Skrze vzkříšení Krista nás Bůh znovu zplodil k novému životu. Adresáti Petrova listu ani my jsme neviděli Ježíše fyzicky. A ani dnes ho nevidíme fyzicky před sebou. Přesto v Něho věříme a milujeme Ho. A právě proto jsou Petrova slova důkazem toho, že naše víra je nadpřirozený dar a zázrak Boží.

Jak byste mohli milovat kohokoli, koho jste nikdy neviděli? Jak můžete věřit v někoho, koho nevidíte? Padlá přirozenost člověku velí, že co nevidí, neohmatá, neprozkoumá, nezažije na vlastní kůži, to jako by ani nebylo. Taková věc v podstatě nemá a ani nemůže mít v srdci člověka trvalé místo. Z pohledu padlého světa je to iracionální. Máme velmi dobrý příklad takové nevíry v samotném Písmu!

  • Jan 20:24 Tomáš, jinak Didymos, jeden z dvanácti učedníků, nebyl s nimi, když Ježíš přišel. 25 Ostatní učedníci mu řekli: „Viděli jsme Pána.“ Odpověděl jim: „Dokud neuvidím na jeho rukou stopy po hřebech a dokud nevložím do nich svůj prst a svou ruku do rány v jeho boku, neuvěřím.“ 26 Osmého dne potom byli učedníci opět uvnitř a Tomáš s nimi. Ač byly dveře zavřeny, Ježíš přišel, postavil se doprostřed a řekl: „Pokoj vám.“ 27 Potom řekl Tomášovi: „Polož svůj prst sem, pohleď na mé ruce a vlož svou ruku do rány v mém boku. Nepochybuj a věř!“ 28 Tomáš mu odpověděl: „Můj Pán a můj Bůh.“ 29 Ježíš mu řekl: „Že jsi mě viděl, věříš. Blahoslavení, kteří neviděli, a uvěřili.“

Nevěřící Tomáš nešel tak daleko, aby ohmatával Ježíšovi rány. Bylo by to téměř rouhavé. Ale když na to přijde, přirozený člověk není nic jiného než rouhač odmítající Boží pravdu. Tomáš totiž nevzdoroval lidskému slovu. Nevzdoroval na prvním místě svědectví ostatních učedníků, že viděli Pána. Když vám jakýkoli člověk řekne, že viděl popraveného muže znovu živého, je normální nevěřit!

Tomáš vzdoroval něčemu mnohem většímu! Protože svědectví jeho přátel jen dosvědčovalo Boží slova. Slova samotného Pána Ježíše, která slyšeli učedníci vícekrát.

 

Pán Ježíš mluvil s učedníky o tom, co se má stát. Že bude vydán do rukou hříšníků, zajat, mučen, zabit a třetího dne vstane z mrtvých Mk 8,31! A když Tomáš vzdoruje svědectví ostatních učedníků, vzdoruje slovu Boha Ježíše Krista. Viděl skutky potvrzující božství Krista a přesto Mu nevěřil!

Petr tedy svými slovy v osmém verši potvrzuje nadpřirozený původ křesťanské lásky ke Kristu a víry v Krista. Bůh nás znovu zplodil k novému životu a proto, ačkoli jsme Ježíše fyzicky neviděli a nevidíme, milujeme Ho a věříme v Něho! Máš-li tuto spasitelnou víru člověče, máš ten nejvzácnější dar jaký kdy můžeš mít! Vzácnost daru víry potom Petr znovu potvrzuje ve druhé kapitole svého prvního listu.

  • 1 Petrův 2:6 Neboť v Písmu stojí: ‚Hle, kladu na Siónu kámen vyvolený, úhelný, vzácný; kdo v něj věří, nebude zahanben.‘ 7 Vám, kteří věříte, je vzácný, ale nevěřícím je to ‚kámen, který stavitelé zavrhli; ten se stal kamenem úhelným‘, 8 ale i ‚kamenem úrazu a skálou pádu‘. Oni přicházejí k pádu svým vzdorem proti slovu – k tomu také byli určeni.

Vzácnost naší víry vychází ze samotného Božího Syna. Převzácný, vyvolený kámen je Pán Ježíš! Směle na Něm svatí postavte svůj celý život!

Milovat Krista a věřit v Něj je zázrak a bohatství nad bohatství. Jde o nadpřirozené Boží dílo. Petr to ví. Nemilovat Krista, nevěřit v Něho a odmítat Ho, je od pádu přirozeným údělem všech Adamových potomků. Je to nebezpečné.

Nevěřící Tomáš není v Písmu  příklad, který máme následovat. Je tam pro naše ponaučení, jako varování před nevírou! Ačkoli to nakonec s Tomášem dobře dopadne. Tomášova nevíra má stejný zdroj jako nevíra stavitelů z 1 Pt 2,7-8. A má i stejný konec, pokud se Bůh neslituje. Člověk utrpí věčnou újmu, navěky padne. A důvod je jasný, vzdor pravdě, odmítání pravdy Božího slova. Odmítání Krista!

Proto by každý na zemi narozený člověk měl učinit všechno proto, aby získal pravou víru v Krista. Neměl by otálet, měl by spěchat ke Kristu, volat k Bohu, činit pokání, vyznat svou vzpouru, své hříchy a zlé srdce. Měl by věřit, že Kristus, Syn Boží zemřel pro naše hříchy a vstal z mrtvých pro naše ospravedlnění. Ř 4,25;

Nečekejme na to, až Pán Ježíš projde zdí a bude stát fyzicky před námi! Nečekejme až nás vyzve k tomu, abychom vložili prsty do Jeho ran! Věřme Jeho slovům! Milujme Jeho slovo. Studujme Jeho slovo. Syťme se Jeho slovem. Poslouchejme Jeho slovo. Žijme podle Jeho slova.

Petrova slova z osmého verše o lásce k Pánu a víře v Krista, kterého jsme neviděli a  ani dnes fyzicky nevidíme jsou velikým důkazem nadpřirozeného původu naší víry. Jsou důkazem vzácnosti naší víry. Jsou dosvědčením, že Bůh nás v Kristu přijal, miluje nás, chrání nás a dokončí své dílo v každém svém dítěti! Pán Ježíš o tom ujišťuje své milované těmito slovy:

  • J 14:2 V domě mého Otce je mnoho příbytků; kdyby tomu tak nebylo, řekl bych vám to. Jdu, abych vám připravil místo. Kdyby tomu tak nebylo, říkal bych vám, že vám jdu připravit místo? 3 A odejdu-li, abych vám připravil místo, opět přijdu a vezmu vás k sobě, abyste i vy byli, kde jsem já.

Ta slova nejsou jen pro Ježíšových jedenáct věrných přátel. Jsou jim řečena přednostně, to ano. Ale příbytků je u Otce více než jedenáct. Jsou tam i pro vás. A můžete se směle spolehnout na Kristova slova,  jsou pravá, ryzí a věrná. Jsou to slova života. Milujete-li Krista žijete-li ve víře podle Jeho slova, pak váš nový život je tím největším důkazem nadpřirozeného Božího díla ve vás. A tam, kde je toto Boží dílo a jeho ovoce, tam je nezničitelné dědictví, pevný a pravdivý podíl a právoplatný majetek v Kristu. Tam je svrchovaná Boží moc, střežící vás ke spáse. Tam je živé Boží zaslíbení a mocná Boží přísaha. Vaše víra je vírou Boží a váš cíl je jistý.

Odkazy: J 20,24-29; 14,2-3; 1 Pt 2,6,8;

VÍRA PŘINÁŠÍ RADOST

Petr pokračuje slovy o radosti. Během prvních několika veršů svého listu již podruhé. Milujeme Pána Ježíše, věříme v Něho a jásáme nevýslovnou radostí. Jde o ten samý důvod. Stejnou příčinu. Bůh nás povolal skrze kříž svého Syna k novému životu. K životu ve spravedlnosti a svatosti podle Boží pravdy. I naše radost je dar a zázrak od Boha. Zůstává uprostřed zkoušek, těžkostí i pronásledování. Petr říká, že naše radost jásá a je vznešená a bylo by chybou, pokud bychom kořeny jásání a vznešenosti křesťanské radosti opět hledali v člověku!  Tam nic takového nenajdete. Pojďme se podívat na radost křesťanů blíže.

  • Tato pravá radost přichází do světa s narozením Pána Ježíše L 2,10-11.
  • Abychom my křesťané mohli prožívat tuto velikou radost ze spasení, z evangelia, ze samotného Pána Ježíše, musel se Ježíš své radosti vzdát a podstoupit utrpení kříže Žd 12,2.
  • Radost z Pána Ježíše je ovocem Ducha svatého Ga 5,22.
  • Křesťanská radost je opakem radosti vzbouřeného světa. Ten se radoval, když Ježíš umíral na kříži! J 16,20;

Protože je naše radost Božího původu, je vznešená. Řecky oslavená, nebo slavná. Vždyť Boží syn se zřekl všeho i své slávy, kterou měl u Otce dříve, než byl stvořen svět. A tuto všechnu svou slávu daroval vám, Otcovým dětem a svým sourozencům, které si sám učinil, když přijal místo radosti a slávy kříž. Vaše radost je tedy slavná, slávou vykoupená. Je zaplacená potupením, utrpením Pána Ježíše. On pro ni podstoupil dobrovolnou smrt a prolil svou krev. Proto je vaše radost radostí samotných nebes, tak slavná a tak mocná. A pokaždé, když se narodí nové stvoření, nebe i církev se raduje! Pán Ježíš o tom svědčil před svým ukřižováním.

  • L 15:10 Pravím vám, právě tak je radost před anděly Božími nad jedním hříšníkem, který činí pokání.“

V řeckém textu je slovo, které znamená jásat, radovat se, nebo jásavě se radovat, radostně jásat. To znamená, že by ta radost ze spásy neměla zůstat něčím, co je světu skryté. Když někdo jásá, raduje se s jásotem, je to vidět! Drazí, když se na nás svět podívá, vidí to? Nebo jsme utrápení, protože v našich srdcích je Ježíš Kristus malinký a těžkosti života zde, jsou více než On? To je velmi špatné a měli bychom z toho činit pokání. V modlitbách prosit, aby to Otec změnil. A jestli je to ještě horší? A naše radost z Krista není žádná a radost z věcí světa je jedinou radostí, kterou známe? Pak je třeba se ptát na modlitbách, jestli Pán Ježíš zná nás!

Petr mluví o radosti uprostřed zkoušek. Pohled upřený ke Kristu dává znovuzrozenému srdci milost radovat se, i když zde v tomto světě trpí. A v osmém verši mluví o té samé radosti, která je vidět, protože jásá, je slavná, oslavená. Je svědectvím hynoucímu světu! Pavel napsal Tesalonickým.

  • 1 Tesalonickým 1:4 Víme přece, bratří Bohem milovaní, že patříte k vyvoleným, 5 neboť naše evangelium k vám nepřišlo pouze v slovech, ale v moci Ducha svatého a v přesvědčivé plnosti. Víte, jak jsme si kvůli vám počínali, když jsme byli u vás. 6 A vy jste jednali jako my i Pán, když jste uprostřed mnohé tísně přijali slovo víry v radosti Ducha svatého. 7 Tak jste se stali příkladem všem věřícím v Makedonii a v Achaji. 8 Od vás pak se slovo Páně rozeznělo nejen po Makedonii a Achaji, ale o vaší víře v Boha se ví všude, takže není třeba, abychom o tom vůbec mluvili.

Písmo tedy mluví velmi kategorickým způsobem  o tom, že kde je nový život v moci Ducha svatého, tam musí být i radost Ducha svatého. A všimněte si čtyř věcí u znovuzrozených tesalonických.

  1. Z Boha narozený pozorně sleduje zbožné vzory. Vidí a ví jak si počínají.
  2. Z Boha narozený jedná a usiluje jednat stejně jako Pán a zbožné vzory, které mu Pán dává.
  3. Boží člověk přijímá slova víry a to znamená, že podle nich žije v radosti Ducha svatého a tíseň, zkoušky a pronásledování jen zesilují touhu zbožně žít a radovat se z Krista!
  4. Tato živá víra je příkladem dalším věřícím a tak se šíří dál a dál a stává se i svědectvím hynoucímu světu!

Jsou tyto čtyři věci ve vašem životě? Sledujete pozorně samotného Pána, zbožné vzory v Písmu, v církvi? Učíte se od nich a následujete je v jednání i když vás to mnoho stojí? Je to kříž přijímat slova víry, žít podle nich, že? Kříž bolí! Jste tak příkladem ostatním v církvi? A šíří se proto slovo víry i radost víry kolem vás a stává se svědectvím nevěřícím? Nebo konzumujete církev a kříž je jenom pro ty ostatní?

Je to boj a neustálý zápas víry, který neskončí dokud budeme zde a v těchto tělech. Chci nám všem pomoci, protože všichni selháváme. Jak tedy prakticky můžeme žít radost ze své spásy uprostřed tohoto padlého a zlého světa v tělech, ve kterých stále přetrvávají hříšné sklony? Už jsem to naznačil.

Tesaloničtí přijímali slovo pravdy, víry v radosti Ducha svatého. To může jen ten, kdo se narodil z Boha. Máte jistotu své víry, své spásy, Jste skutečně znovuzrození a skutečně patříte Bohu? Pavel říká korintským, že máme zkoumat zda jsme skutečně v Kristu! Zda náš život o tom skutečně svědčí, zda skutečně žijeme z víry. 1 Ts 1,4-8 je dobrý lakmusový papírek. Nebo první list Janův.  

Budu se opakovat, chcete mít radost z Pána Ježíše a ze své spásy i v těžkých chvílích? Staňte se lidem Písma a modlitby. Kde jinde chcete poznat šířku, hloubku, délku i výšku Kristovi lásky? Kde chcete poznat cenu své spásy? Svůj bídný stav a obrovskou slávu vašeho spasení? Pavel napsal v Ef 6,18, že se máme v každý čas modlit v Duchu svatém a Timoteovi napsal.

  • 2 Timoteovi 3:15 Od dětství znáš svatá Písma, která ti mohou dát moudrost ke spasení, a to vírou v Krista Ježíše. 16 Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti, 17 aby Boží člověk byl náležitě připraven ke každému dobrému činu.

Staňte se plným Božím člověkem, který je zbudován ke každému dobrému dílu. Usilujte o svatost, bez níž nikdo nespatří Pána, pak se ve vašem životě otevře zřídlo radosti Boží, radosti z vašeho Pána Ježíše, z vaší spásy a žádná ani ta nejhorší věc tohoto světa vaší radost nepřemůže!

Odkazy: L 15,10; 1 Ts 1,4-8; 2 Tm 3,15-17;

VÍRA VEDE VŽDY A JISTĚ KE SPASENÍ

Jste-li v Kristu, vaše láska k Němu a víra v Něj je z Boha. Je Jeho dílem a jste znovu zplozeni ke zbožnému životu. Bůh vám daroval svou spásu a tím i věčnou, vznešenou radost ze spásy, z evangelia a z Ježíše Krista. Skrze dar víry Všemohoucí Bůh střeží vaši spásu. Radost Ducha svatého vám dává sílu a nepřemožitelnou motivaci ve zkouškách a souženích. Vaše srdce je znovu a znovu obnovováno  radostí ze spásy! Znovu se podívejme na náš dnešní text:

1 Petrův 1:8 Ač jste ho neviděli, milujete ho; ač ho ani nyní nevidíte, přec v něho věříte a jásáte nevýslovnou, vznešenou radostí, 9 a tak docházíte cíle víry, spasení duší.

Petr se neptá milujete Krista? Věříte v Krista? Jásáte radostí z Krista? On kategoricky prohlašuje, že pokud jste v Kristu, pak milujete Krista! Věříte v Krista! Jásáte nevýslovnou vznešenou radostí z Krista!

Jinými slovy, jste-li v Kristu, pak čerpáte jako křesťané z nadpřirozeného, nekonečného Božího zdroje! Čerpáte z nezničitelného zdroje své víry v Krista a z nezničitelného zdroje své lásky ke Kristu, čerpáte radostnou jistotu své spásy v Kristu! A musím to znovu zopakovat. Vaše láska, víra a radost jsou věčné, Boží, nadpřirozené podstaty! Máte podíl na Božské přirozenosti, protože jste znovu zplozeni z Boha 2 Pt 1,4! Duch Boží ve vás používá Boží slovo, a tak máte Boží život a přirozenost, rostete jako nová stvoření a jste den ze dne obnovováni na vnitřním člověku! Je to Boží povolání a jsou to Boží dary skrze dílo Ducha svatého ve vás! A co čteme v Písmu?

  • Ř 11:29 Vždyť Boží dary a jeho povolání jsou neodvolatelná.

Bůh, který řekl nikdy se tě nevzdám a nikdy tě neopustím, je věrný! A proto Petr končí náš dnešní text těmito slovy devátého verše: a tak docházíte cíle víry, spasení duší.

Díky Božímu životu ve vás Krista milujete a v Krista věříte i když Ho nevidíte. Díky Božímu životu ve vás prožíváte nezničitelnou, nezkazitelnou radost Ducha svatého, radost oslavující Boha. Radost, která přemáhá každé soužení, utrpení, pronásledování i každou zkoušku, a tak docházíte krok za krokem cíle své víry, spásy vaší duše! Je to současně probíhající děj, milujete, věříte, radujete se.

Jeho zdrojem a nekonečnou silou je to, že vás Bůh vzkříšením svého Syna znovu zplodil k životu z Boha. Ten život je věčný a vy ho již máte, pokud jste se skutečně narodili z Boha! Tento pramen se nemůže vyčerpat ani nebude zastaven. Bůh to zaslíbil a přisáhl při sobě samém. A v Božím zaslíbení a v Boží přísaze jsme neotřesitelně a bezpečně zakotveni a pronikáme díky Boží věrnosti do samotné nebeské svatyně, kam vstoupil za nás jako první náš milovaný Spasitel a Velekněz podle řádu Melchisedekova Pán Ježíš. Toto Boží rozhodnutí je nezměnitelné! Žd 6,17-20;

Jan napsal v 1 J 5,13, že ten, kdo věří v Syna Božího již má život věčný. Ne že ho bude jednou mít, ale už ho má!  Pojďme se podívat, co Jan napsal v páté kapitole svého prvního listu.

 

  • 1 Janův 5:5 Kdo jiný přemáhá svět, ne-li ten, kdo věří, že Ježíš je Syn Boží? 6 To je ten, který přišel skrze vodu a krev: Ježíš Kristus. Ne pouze skrze vodu křtu, ale i skrze krev kříže; a Duch o tom vydává svědectví, neboť Duch jest pravda. 7 Tři jsou, kteří vydávají svědectví 8 – Duch, voda a krev – a ti tři jsou zajedno. 9 Přijímáme-li svědectví lidí, oč větší je svědectví Boží; Boží svědectví je to, co pověděl o svém Synu. 10 Kdo věří v Syna Božího, má to svědectví v sobě. Kdo nevěří Bohu, dělá z něho lháře, protože nevěří svědectví, které Bůh vydal o svém Synu. 11 A to je to svědectví: Bůh nám dal věčný život, a ten život je v jeho Synu. 12 Kdo má Syna, má život; kdo nemá Syna Božího, nemá život. 13 Toto píšu vám, kteří věříte ve jméno Syna Božího, abyste věděli, že máte věčný život.

 

  • 1 J 5,5: Kdo má víru v Krista Božího Syna ten přemáhá zlo světa!

 

  • 1 J 5,6: O Kristu Božím Synu svědčí voda a krev kříže! Jak? Když je Pán Ježíš křtěn Janem v Jordánu, z nebe zní hlas Otce: „toto je můj milovaný Syn, toho jsem si vyvolil.“ Mt 3,13-17; Krev kříže pak svědčí o Kristu slovy samotného Pána Ježíše, když již byla krev prolita a Syn Boží umíral: L 23,46 „Otče do tvých rukou odevzdávám svého ducha.“

 

  • 1 J 5,7: V obou případech toto svědectví dosvědčuje Boží Duch, který v prvním případě sestupuje z nebe na Krista. Ve druhém případě přítomnost Božího Ducha dosvědčují nadpřirozené jevy, tma po celé zemi, roztržená opona chrámu a zemětřesení.

 

  • 1 J 5,8: Duch Boží přítomný na počátku Kristovi služby i u Kristova ukřižování je Duchem pravdy a jako osobní Boží svědek je Duch svatý dnes jedinou přítomnou osobou a je aktivní ve svém svědectví všem, které Otec vyvolil a Syn vykoupil! Používá Boží slovo, které je Duchem svatým vdechnuté ke spáse i k posvěcení svatých! To je mocné Boží svědectví.

 

  • 1 J 5,10: Kdo věří v Krista, má to svědectví mocí Ducha Božího v sobě. Kdo nevěří dělá z Boha lháře.
  • 1 J 5,11: Bůh nám již dal věčný život ve svém Synu skrze víru.

 

  • 1 J 5,12: Kdo má vírou Krista, má život. Kdo nevěří zůstává ve smrti.

 

  • 1 J 5,13: Jan to napsal, abychom měli plnou jistotu, že již máme věčný život.

A v podstatě to samé, co Jan teologicky do hloubky rozvinul, velmi jednoduše a přímo říká Petr: Na závěr jsem vybral Jeruzalémský překlad Písma. Líbí se mi jeho přímost.

1 Petrův 1:8 Milujete ho, aniž jste ho viděli; ještě ho nevidíte, ale tím, že věříte, chvějete se radostí nevýslovnou a plnou slávy, 9 v jistotě, že dosáhnete cíle své víry: spásy duší.

Svět leží ve zlém a v našich tělech přetrvávají hříšné sklony, ale vy tomu čelíte Boží láskou, kterou Bůh vylil do vašich srdci, láskou ke Kristu! Čelíte světu a hříchu svou vírou v Krista a Jeho vykupitelské dílo! Čelíte světu a hříchu svou radostí, protože v Kristu jste před Bohem spravedliví a jste obdarování milostí za milostí. Máte prostě v Kristu takové bohatství Boží dobroty, lásky a milosti, že rovnice je jednoduchá ve svém řešení.

Drazí jednoduše stojí to za to! Stojí to za ten kříž! Za ten zde neustálý zápas. Stojí to za všechno soužení i utrpení! Najdeme v Písmu jednoduché shrnutí a vyjádření? Ano.

  • 2 Korintským 4:17 Toto krátké a lehké soužení působí přenesmírnou váhu věčné slávy

Amen!

Odkazy: Ř 11,29; 1 J 5,5-13; 2 K 4,17;

APLIKACE

  • Učiňte vděčnost a chválu Boha ve svém životě tím prvním i posledním. Každý den si připomínejte Boží dobrotu! Děkujte za to, že vás stvořil k obrazu svému. Děkujte za Krista a vaši spásu! Fp 4,6; Kol 3,17; 4,2; 1 Ts 5,18;
  • Radost vychází z porozumění a poznání evangelia. Čtěte Písmo s modlitbou, rozjímejte nad ním s modlitbou, učte se Písmo z paměti. Hledejte v Písmu vždy Krista a Jeho slávu.
  • Ve zkouškách a souženích aktivně kázněte svou mysl. Odvracejte ji od problému ke Kristu. Vědomě a aktivně. Vždy i v soužení a zkouškách děkujte Bohu a chvalte Ho! To vám pomůže vidět věci v pravdě. Všechno soužení světa je malé a trvá jen krátký čas, vaše spasení i radost z něj je slavné a věčné. 2Tm 3,15-17; Ř 8,12-13; 12,2;
  • Ve zkouškách buďte tišší, pokorní a trpěliví, proste za tyto tři věci. Čekejte na Boha a Jeho jednání. Ž 131,3; Př 20,22; Jk 4,7, 4,10; 1 Pt 5,6;
  • Tím vším budujte aktivně a vědomě svou radost ze spásy přesně, jak Petr řekl. Opřete ji o čtyři pilíře: 1. Bůh vás znovu zplodil skrze vzkříšení Krista 1 Pt 1,3.  2. Bůh vás znovu zplodil právě pro nezkazitelné dědictví, které pro vás připravil. To je Jeho věčný záměr 1 Pt 1,4. 3. Boží moc je vaší ochranou v tomto věku, a je plnou jistotou, že se svého dědictví v Kristu ujmete 1 Pt 1,5. Zkoušky a soužení pročišťují vaši víru, která je velmi vzácná a činí ji silnější a ryzejší 1 Pt 1,6-7. 

Rok

Osnova kázání