STAVTE BOŽÍ CHRÁM! (AG 2,1-9)
Kazatel
Stavte Boží chrám! (Ag 2,1-9)
Jan Suchý, Ústí nad Labem, 19. ledna 2025
A slyšel jsem zpěv jakoby ohromného zástupu, jako hukot množství vod a jako dunění hromu: "Haleluja, ujal se vlády Pán Bůh náš všemohoucí. Radujme se a jásejme a vzdejme mu chválu; přišel den svatby Beránkovy. Zj 19:6-7
Pokoj vám ve jménu Pána Ježíše Krista. On je Spasitel a Pán! Kéž se jeho milost rozšíří i dnes mezi námi a vede nás, abychom viděli víc z Jeho slávy a uctívali Pána vším, kým jsme.
Obraťme se nyní do Božího slova. Budeme číst z knihy proroka Agea, ze 2. kapitoly verše 1 až 9.
Měsíc a půl od prvního slova Hospodina k proroku Ageovi, které přišel vyřídit pozůstatku judejců, kteří se před šestnácti lety navrátili z Babylonského zajetí, Bůh posílá znovu Agea, aby v Jeruzalémě vyřídil druhé slovo od Boha.
- 2 "Řekni judskému místodržiteli Zerubábelovi, synu Šealtíelovu, a veleknězi Jóšuovi, synu Jósadakovu, a pozůstatku lidu: 3 Kdo zůstal mezi vámi z těch, kteří viděli tento dům v jeho prvotní slávě? A jaký jej vidíte nyní? Není ve vašich očích jen pouhé nic?
Proto je Bůh přivedl po 70 letech zajetí zpět z Babylóna. Pověřil je úkolem: znovu obnovte chrám a bohoslužbu v Jeruzalémě. Je to jen ostatek původního národa. Většina jich zahynula, když Nebúkadnezar dobýval Jeruzalém a potom ze zbylých jich většinu odvedl do zajetí do Babylona (2Pa 36,20). Další zůstali v nové zemi a nechtěli se vrátit. Ale asi 50 000 lidí přišlo zpět. Kolik lidí bylo Nebúkadnezarem odvedeno přesně nevíme. Ale o 50 tisících, kteří se nyní vrátili, říká Ageus: to je pozůstatek lidu… Ti se
- Ezd 1:5 … vydali na cestu …., aby stavěli Hospodinův dům v Jeruzalémě.
Židé měli před očima, co zbylo z nádhery Šalamounova chrámu – jen trosky. Z původní velkolepé stavby, kterou obdivovali králové a vládci světa, tu v tuto chvíli stojí jen obnovený oltář, ale chrám ne. Šalamoun dal vystavět chrám podle slova, které dal Bůh jeho otci Davidovi
- 2S 7:12-13 Až se naplní tvé dny a ty ulehneš ke svým otcům, dám po tobě povstat tvému potomku, který vzejde z tvého lůna, a upevním jeho království. 13 Ten vybuduje dům pro mé jméno a já upevním jeho královský trůn navěky.
A opravdu. Nádhera chrámu, který vystavěl, byla dechberoucí. Stavba obložená zlatem a vzácným dřevem, uvnitř velesvatyně se schránou smlouvy a cheruby, kteří zakrývali slitovnici, odkud Bůh mluvil k Izraeli. Šalamoun nashromáždil ohromné bohatství, že královna ze Sáby
- 1Kr 10:4 Když … viděla všechnu Šalomounovu moudrost a dům, který vybudoval, …, zůstala bez dechu.
A to všechno v roce 586 před Kristem babylonský král Nebukadnezar zničil, rozbořil a poklady odvezl. Zbyly jen trosky. A nyní, po 66 letech, tu stojí ostatek judského lidu, který se navrátil ze zajetí. Už 16 let probíhá bohoslužba na obnoveném oltáři v Jeruzalémě. Ale vlastní chrám leží v troskách. Vědí, že je Bůh přivedl zpátky a dal jim právě tenhle úkol: stavte znovu chrám. Ale 16 let uteklo a jim se v té zemi vůbec nedaří. Po vší neúrodě a nedostatku jídla, pití i oblečení (1,6) mají znovu stavět? Z čeho? Nemají materiál, nemají peníze… Vypadá to beznadějně. Jak by mohli obnovit tu nádheru a slávu Šalamounova chrámu? Vždyť Šalamoun nemusel bojovat s nepřáteli, ve všem se mu dařilo, nashromáždil obrovský majetek, a tak mohl stavět a postavit tak nádhernou stavbu, chrám v Jeruzalémě. Ale co my? My nemáme nic, sotva do úst? Lopotíme se, namáháme a nic! Ale nyní je Bůh volá skrze Agea: čiňte pokání a dejte se do díla!
- Ag 1:13 „Já jsem s vámi, je výrok Hospodinův."
Církev v naší zemi byla v historii početná a silná. V době reformace v 16. století a na začátku 17. století byste našli protestantské kostely a modlitebny rozeseté po celé zemi, a zvláště tady u nás na severu Čech. Vliv učení Martina Luthera se šířil jako oheň mezi lidmi a Duch svatý volal lidi k pokání a k důvěře Pánu. V Čechách a na Moravě vznikaly už od 15. století místní sbory Jednoty bratrské. Dokonce jako třetí v Evropě jsme měli k dispozici překlad Bible z originálních jazyků do mateřského jazyka, Bibli kralickou. Připomínáme si toto Boží dílo v historii Čech a Moravy, když na sborovém pobytu navštěvujeme místa spjatá s Reformací – muzeum Bible v Pelhřimově, nebo výstavu o Reformaci v kostele ve Velké Lhotě. Ale to všechno je doba daleko minulá. Je to pryč. Možná ještě některé ty reformační kostely stojí, ale buď jsou více méně prázdné, nebo některé byly dokonce přestavěny na místa uctívání nebeských zástupů a stvoření namísto Stvořitele (Ř 1,25; Ko 2,18). Je nějaká cesta, jak obnovit v církev, aby ukazovala slávu Boží v tomto světě? Je nějaká naděje, že církev bude v naší zemi jasněji zářit evangeliem lidem kolem sebe? Může být tím, kdo doslova prosolí evangeliem tuto zemi a lidi v ní?
- 4 Buď rozhodný, Zerubábeli, je výrok Hospodinův, buď rozhodný, veleknězi Jóšuo, synu Jósadakův, buď rozhodný, všechen lide země, je výrok Hospodinův. Dejte se do díla, neboť jsem s vámi, je výrok Hospodina zástupů, 5 podle slova, kterým jsem se vám zavázal, když jste vyšli z Egypta. Můj duch stojí uprostřed vás. Nebojte se!
Kdyby to bylo na nás samotných, co dokážeme, neměli bychom mnoho naděje. Ale když jedná Pán Bůh, kdo obstojí proti nám? Dejte se do díla!, volá Bůh Judejce. Ano, já jsem to byl, říká, kdo způsobil, že po těch posledních 16 let, kdy jste přišli zpět do Jeruzaléma ze zajetí
- … nebe nad vámi zadrželo rosu a země zadržela svoji úrodu. Přivolal jsem sucho na zemi i na hory, na obilí i na vinný mošt a na čerstvý olej, na všechno, co přináší role, také na lidi i na dobytek, na všechno, co se rukama vytěží." (1,10-11)
Protože jste neposlouchali. Zabývali jste se svými domy, ale chrám jste stavět nechtěli. Nespolehli se na Boží moc. Chodili a dívali se tělesnýma očima, místo očima důvěry Bohu. Neměli materiál, neměli řemeslníky, neměli příliš peněz… To viděly oči, ale důvěra Bohu se dívá jinak:
- Dejte se do díla, neboť jsem s vámi!
Z Boží milosti tomu nyní začali rozumět. Bůh musel poslat proroka Agea, aby s lidmi zatřásl a aby se probudili z letargie, z deprese, z nevíry Bohu. Dejte se do díla, neboť jsem s vámi! Co udělali první, když uslyšeli Boží hlas skrze Agea? První, co udělali – vyznali svou nevěru Bohu.
- v. 12 a lid se začal bát Hospodina
To je vždycky začátek duchovní obnovy. Bez pokání není posvěcení. Bez vyznání hříchů nemůžeš přijímat Boží milost. Jestliže je tvůj vztah důvěry Bohu na bodu mrazu, skoro mrtvý, první krok k jeho obnově je pokání. Protože dokud si nepřiznáš svou tvrdost srdce, svou nedůvěru Bohu a nevyznáš mu ji, budeš si pořád myslet, že to zvládneš ze svých sil, ze své dostatečné dobroty, z víry v sama sebe. A to je svévole. Cesta svévole však nevede k Bohu, ale jak říká žalmista v
- Ž 1:6 …. cesta svévolníků vede do záhuby.
Ale Pán Bůh říká: začněte stavět dům Boží, chrám. Vždyť já jsem s vámi! Jestli Bůh s někým, co zmůžou protivníci? Když má nějaká zem silnou, vycvičenou a vyzbrojenou armádu, dokáže obsadit jinou zem a podmanit si její obyvatele. V roce 1968 byli toho svědky lidé v této zemi. Ale Bůh je daleko mocnější než všechny armády světa. On má v moci zdroje pro náš život. Někdy je zadržuje, aby nás přitáhl k sobě:
- 10 Proto nebe nad vámi zadrželo rosu a země zadržela svoji úrodu. 11 Přivolal jsem sucho na zemi i na hory, na obilí i na vinný mošt a na čerstvý olej, na všechno, co přináší role, také na lidi i na dobytek, na všechno, co se rukama vytěží."
Jindy je dává, abychom všichni na této zemi vůbec mohli žít A tak náš nebeský Otec
- … dává svému slunci svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i nespravedlivé. (Mt 5:45)
Ó, jaká milost! Jaká dobrota a láska Boha! Jak je k nám dobrý! Proto poslechněte, co nyní říká:
- Buď rozhodný a dej se do díla!
Jak Bůh povzbuzuje Boží lid v Jeruzalémě? Když je dovedl k pokání, nyní je také ujišťuje o své podpoře. Já dodržím své sliby! Bůh nelže, nezapomíná, co slíbil. On se nemění, jako člověk. Že by jeden den něco slíbil a příště řekl: rozmyslel jsem si to. Lidé něco slíbí a pak přijdou a řeknou: víš změnila se situace. Já to jsem ti to sice slíbil, ale ty ses změnil, já se změnil nebo okolnosti se změnily. A to je důvod, proč nyní nesplním svůj slib. Ó, jak bolestivé je zklamání z lidí, že? A ještě když si řekneme: já nemůžu splnit svůj slib, protože ten, komu jsem ho dal, je nevěrný Bohu… Dovedeme si své neplnění slibů obhájit dokonce svým náboženstvím. Ale Bůh je věrný. On nás volá k pokání, jestliže hřešíme. Ale sám se nemění a své sliby dodrží. On je tvá skála, hrad nedobytný, kámen nepohnutelný!
- Ag 2:4 Dejte se do díla, neboť jsem s vámi, je výrok Hospodina zástupů, 5 podle slova, kterým jsem se vám zavázal, když jste vyšli z Egypta.
Bůh je tak dobrý, že judejcům sám připomíná sliby, které dal jejich otcům, když je vyvedl skrze Mojžíše z Egypta. Jak je to dlouho? Asi devět set let. Co jim Pán Bůh slíbil? Jeho slib najdeme v
- Ex 19:4-6 Vy sami jste viděli, co jsem učinil Egyptu. Nesl jsem vás na orlích křídlech a přivedl vás k sobě. 5 Nyní tedy, budete-li mě skutečně poslouchat a dodržovat mou smlouvu, budete mi zvláštním vlastnictvím jako žádný jiný lid, třebaže má je celá země. 6 Budete mi královstvím kněží, pronárodem svatým.
Boží slib je stále platný. Obraťte se k Bohu. Očekávejte, co Bůh bude dělat. Nyní vás volá, on také dá prostředky ke stavbě, dá vám sílu, ochrání od nepřátel. Ano, to všechno je pravda a Bůh to zaslíbil, že to udělá a skutečně to také udělal. Židé jej poslechli.
- Ezd 6:14-15 Židovští starší stavěli a dílo se jim dařilo, jak prorokovali proroci Ageus a Zacharjáš, syn Idův. Stavbu dokončili podle rozkazu Boha Izraele a podle rozkazu Kýra, Dareia a Artaxerxa, králů perských. 15 Dům byl dostavěn třetího dne měsíce adaru a v šestém roce kralování krále Dareia.
Proč mají pokračovat ve stavbě chrámu? Proč Pán chce, aby chrám v Jeruzalémě byl obnoven?
- 6 "Toto praví Hospodin zástupů: Ještě jednou, a bude to brzy, otřesu nebem i zemí, mořem i souší. 7 Otřesu všemi pronárody, a přijdou s tím nejvzácnějším, co mají; a naplním tento dům slávou, praví Hospodin zástupů.
Protože Pán Bůh bude jednat se všemi národy na zemi. Jeho svědectví nebude už omezeno především na izraelský národ, ale Bůh bude volat lidi ze všech národů. Ještě jednou otřese nebem i zemí. Z textu vyplývají dvě otázky:
Kdy zatřásl poprvé?
Kdy zatřese znovu?
Kdybychom měli v rukou pouze zjevení Starého zákona a staré smlouvy, kterou Bůh dal Izraeli skrze Mojžíše, pak by naše očekávání směřovalo k chrámu v Jeruzalémě. Skutečně, Pán požehnal a tento druhý chrám byl dostavěn po čtyřech letech. A nastala veliká slavnost, po sedm dní slavili slavnost nekvašených chlebů a
- Ezd 6:16 I slavili Izraelci, kněží, levité i ostatní synové přesídlenců s radostí posvěcení domu Božího.
Ale přišly všechny národy? Přišly pohanské národy, aby oslavovali Hospodina? Odpověď máme u Ezdráše:
- Ezd 6:21 I jedli Izraelci, kteří se vrátili z přesídlení, i každý, kdo se k nim připojil a oddělil od nečistoty pohanů v zemi, aby se dotazoval Hospodina, Boha Izraele.
Ne. Pohané do chrámu v tuto chvíli nepřišli. Jen židé. Přišli tedy pohanské národy později, v průběhu dalších století? Odpověď máme ve Skutcích, o pět století později. Apoštol Pavel přišel spolu s Trofimem do Jeruzaléma. Sám se kvůli židům v chrámě podrobil očistnému obřadu. Ale ve městě se rozkřiklo, že vzal do chrámu i Trofima, pohana. Co se stalo? Židé z provincie Asie, kteří uviděli Pavla v chrámě:
- Sk 21:28-31 a křičeli: "Izraelci, pojďte sem! To je ten člověk, který všude všechny učí proti vyvolenému lidu, proti Zákonu a proti chrámu. A teď ještě přivedl do chrámu pohany a znesvětil toto svaté místo." 29 Viděli totiž předtím Trofima z Efezu s Pavlem ve městě a domnívali se, že ho Pavel přivedl do chrámu. 30 V celém městě nastal rozruch a lid se začal sbíhat. Chytili Pavla a vlekli ho ven z chrámu. A hned byly zavřeny brány. 31 Ve chvíli, kdy ho už chtěli zabít, došlo hlášení veliteli praporu, že celý Jeruzalém se bouří.
Ne! Pohané nepřišli a nesměli přijít do jeruzalémského chrámu! Málem to Pavla stálo život, kdyby Bůh nezasáhl skrze římské vojáky.Kdy tedy Bůh otřese zemí, a pohané přijdou do chrámu? Vždyť chrám byl v roce 70 po Kristu zbořen římským vojskem pod vedením Tita. Dodnes z něj v Jeruzalémě zbývá jen jedna zeď! Je tedy třeba postavit v Jeruzalémě znovu chrám, jak někteří lidé říkají, aby do něj pohané mohli přijít? Máme znovu čekat a modlit se za obnovu chrámu v Jeruzalémě, za obnovu chrámové bohoslužby, za to, aby se znovu obětovala zvířata na oltáři chrámu? Jaká pošetilost! Jaké nepochopení! Jaká nevíra! Je dokonáno! Beránek Boží zvítězil! Kristus Ježíš zemřel a třetího dne byl vzkříšen. To je moje evangelium (2Tm 2,8)! On, svatý Boží, jednou provždy obětoval své tělo, prolil svou vlastní svatou, čistou krev a tak očistil všechny, kdo v něho věří! (Žd 9,12 a 10,10) Kdy poprvé Bůh zatřásl zemí? Když Mojžíše zavolal Bůh, aby mu na hoře Sinai dal pro Izrael zákon,
- Ex 19:18 Celá hora Sínaj byla zahalena kouřem, protože Hospodin na ni sestoupil v ohni. Kouř z ní stoupal jako z hutě a celá hora se silně chvěla.
Boží hlas třásl zemí v zemětřesení a hora byla zahalena v bouři. Nyní zaslibuje, že otřese nejen zemí, ale i nebem. Duch svatý nám dává výklad Ageova proroctví. Nový zákon, nová smlouva, vrhá světlo na Starý zákon. To co, bylo zahalené, je nyní odkryto, to, co bylo stínem věcí budoucích, se nyní naplnilo. V Kristu. On je ten klíč k porozumění, on je pravda. Jak Duch svatý tedy vykládá Ageovo slovo z Ag 2,6-7? Autor listu Židům varuje své čtenáře, aby nepohrdli Kristem, jako židé kdysi pohrdli Mojžíšem. Nevěřit Mojžíši a zákonu, který dal Bůh skrze něj, to přineslo židům prokletí na zemi – hlad, strádání, sužování nepřáteli, a nakonec odvlečení do babylonského zajetí, exodus. Nevěřit Ježíši Kristu, tomu, skrze nějž mluví Bůh z nebe, ale přinese ještě dalekosáhlejší důsledky do života lidí: věčné utrpení v odloučení od Boží lásky, věčný trest pekla. Je to popsáno ve
- Zj 20:13-15 Moře vydalo své mrtvé, i smrt a její říše vydaly své mrtvé, a všichni byli souzeni podle svých činů. 14 Pak smrt i její říše byly uvrženy do hořícího jezera. To je druhá smrt: hořící jezero. 15 A kdo nebyl zapsán v knize života, byl uvržen do hořícího jezera.
- Zj 20:10b A budou trýzněni dnem i nocí na věky věků.
Proto, říká dnes Duch svatý všem nám, kteří čteme či posloucháme jeho slovo, výklad Ageova proroctví v:
- Žd 12:25-29 Varujte se tedy odmítnout toho, kdo k vám mluví. Jestliže neunikli trestu ti, kdo odmítli tlumočníka Božích příkazů na zemi, tím spíše neunikneme my, odvrátíme-li se od toho, který mluví z nebe. 26 Jeho hlas tehdy zatřásl zemí, nyní však slibuje: `Ještě jednou otřesu´ nejen `zemí´, nýbrž i `nebem´. 27 Těmito slovy naznačuje, že otřese vším stvořením a promění je, aby zůstalo jen to, co je neotřesitelné. 28 Buďme vděčni za to, že dostáváme neotřesitelné království, a služme proto Bohu tak, jak se jemu líbí, s bázní a úctou. 29 Vždyť `náš Bůh je oheň stravující´.
Boží království už je tu a ještě přichází! Bůh už dnes třese zemí, jeho soud už je tu.
- Ř1:18 Boží hněv se zjevuje z nebe proti každé bezbožnosti a nepravosti lidí, kteří svou nepravostí potlačují pravdu.
Bůh vynáší svůj soud již nyní, je to soud, který přináší důsledky do života každého člověka nyní, dnes. Bůh lidi vydává důsledkům jejich nevíry v Krista, jak popisuje apoštol Pavel v listu Římanům, 1. kapitole:
Nesou ty důsledky na vlastním těle – nemoci
Nesou je v oblasti duše, protože neznají pravdu a lež ničí a zabíjí
Nesou je v oblasti skutků – dělají zlé věci a ničí vztahy s druhými.
Ale konečný soud přichází. Bůh je svatý a říká, že přijde jeho soud. Bude soudit každého člověka, který kdy na zemi žil. On otřese ještě jednou celým stvořením – nejen zemí, ale i nebem, aby zůstalo jen to, co je neotřesitelné.
- Boží pokoj
Co to je? Co je to neotřesitelné, co vydrží stravující žár Božího soudu?
Jako se zlato přečišťuje ohněm, tak bude spálen veškerý hřích, veškerá nesvatost, nespravedlnost.
- 2Pt 3:13 Podle jeho slibu čekáme nové nebe a novou zemi, ve kterých přebývá spravedlnost.
Co je svaté a spravedlivé, to jediné obstojí. Co to je? To je Boží církev. To jsou všichni lidé, kteří svou nespravedlnost, svou vinu, vyprali v krvi Beránkově. To jsou všichni, kteří umřeli hříchu a byli spolu s Kristem vzkříšeni skrze víru v Jeho smrt a vzkříšení, v jeho dokonalou oběť za své hříchy.
- 7 Otřesu všemi pronárody, a přijdou s tím nejvzácnějším, co mají; a naplním tento dům slávou, praví Hospodin zástupů. 8 Mé je stříbro, mé je zlato, je výrok Hospodina zástupů. 9 Sláva tohoto nového domu bude větší nežli prvního, praví Hospodin zástupů. A na tomto místě budu udílet pokoj, je výrok Hospodina zástupů."
Sedmý verš se překládá několika způsoby:
- CEP Otřesu všemi pronárody, a přijdou s tím nejvzácnějším, co mají; a naplním tento dům slávou, praví Hospodin zástupů.
- CSP Zatřesu všemi národy, přijde to, po čem touží všechny národy, a naplním tento dům slávou, praví Hospodin zástupů.
- KR Pohnu, pravím, všemi národy, a přijdou k Žádoucímu všechněm národům, i naplním dům tento slávou, praví Hospodin zástupů.
Bůh říká, že ze všech národů budou lidé přicházet s tím nejvzácnějším nebo k tomu, po kom touží. Co mají lidé ve svém životě nejvzácnější? Nebo co je ta nejlepší touha, která není jen na chvíli, jen pro tento život, ale na věky věků? Je to Boží sláva. Po Boží slávě netouží přirozené srdce člověka, tak jak se rodí do tohoto světa. Po Boží slávě touží jen nové srdce, které člověk dostává od Boha, když mu uvěří. Takové srdce miluje Boha a chce ho oslavit. Boží sláva je ten nejvíce žádoucí podíl. Židé se báli, z čeho budou obnovovat chrám v Jeruzalémě. Měli nedostatek. Ale Pán říká:
- 8 Mé je stříbro, mé je zlato, je výrok Hospodina zástupů.
On má všechny zdroje, ze kterých se staví Boží dům. Chrám, jehož sláva bude větší, než sláva Šalamounova chrámu, chrám, ve kterém bude Bůh udílet svůj pokoj. Bůh dává zdroje ke stavbě svého chrámu. A ten chrám je církev. A to je jedině církev. Apoštol Pavel to veden Duchem svatým vysvětluje ve svých listech svým čtenářům, nám všem.
- 1K 3:16 Nevíte, že jste Boží chrám a že Duch Boží ve vás přebývá?
- 2K 6:16 Jaké spojení chrámu Božího s modlami? My jsme přece chrám Boha živého. Jak řekl Bůh: `Budu přebývat a procházet se mezi nimi, budu jejich Bohem a oni budou mým lidem.´
- Efezským 2:20-22 Jste stavbou, jejímž základem jsou apoštolové a proroci a úhelným kamenem sám Kristus Ježíš. 21 V něm je celá stavba pevně spojena a roste v chrám, posvěcený v Pánu; 22 v něm jste i vy společně budováni v duchovní příbytek Boží.
Nová smlouva znovu vysvětluje starou. Kdybychom měli jen Starý zákon, očekávali bychom a podporovali stavbu nového chrámu dnes v Jeruzalémě. Ale už nemusíme a ani nesmíme. Ale ten pravý, trvalý nejslavnější chrám, ve kterém přebývá Bůh, je církev. Je to tělo, jehož hlavou je Ježíš Kristus a každý věřící je součástí tohoto těla. Církev je chrám, stavěná z živých kamenů, tedy jednotlivých věřících. Jejím úhelným kamenem je Kristus. A uprostřed ní věčně přebývá Bůh. To je chrám Boha živého, ve kterém Bůh všem skrze evangelium Ježíše Krista udílí pokoj. Dnes, i na věky. Protože Kristus nás smířil s Bohem. Haleluja!
- Zj 19:6-7 A slyšel jsem zpěv jakoby ohromného zástupu, jako hukot množství vod a jako dunění hromu: "Haleluja, ujal se vlády Pán Bůh náš všemohoucí. 7 Radujme se a jásejme a vzdejme mu chválu; přišel den svatby Beránkovy,
Nebojte se! Dejte se do díla! Můj Duch stojí uprostřed vás! Stavte Boží chrám z živých kamenů! Věř evangeliu a budeš ty sám tím živým kamenem ve stavbě chrámu Boha živého. Jak můžeš stavět? Nepotřebuješ peníze, ani dřevo a maltu, zlato, nic takového. Ta stavba je duchovní. Posvěcuj se, žij s Pánem, aby tvůj charakter byl den ode dne podobnější charakteru toho, o kterém čteš v Písmu a o kterém tvému srdci svědčí Duch svatý: podobný Pánu pánů a Králi králů, Ježíši Kristu. Dej se do díla! Bůh ti dává všechny prostředky, které k tomu potřebuješ: svoje slovo – Bibli, svou pomoc – modlitbu a svou moc – Ducha svatého. Dává ti společenství svatých, církev. Dává ti sám sebe v Kristu.
V době staré smlouvy se chrám stavěl rukama, z pozemského materiálu. Duchovní chrám nové smlouvy stavíš, když rosteš ty sám do Krista. Dáš se do díla? Poslechneš Pána? Budeš mu vyznávat své hříchy a necháš se vést jeho vůlí, kterou máš v Písmu napsanou? Budeš poslušný Duchu svatému, který ti dává Písmu porozumět? My jsme mnohdy odhodlaní něco udělat svýma rukama, někde a někomu posloužit. Ano, to je dobré. Ale stavět chrám musíš ty v sobě. Chrám se buduje, když buduješ svůj vztah s Kristem. Ostatně, On je majitel, on v něm bydlí, jemu patří. Je čas přestat se ptát: co můžu udělat pro Krista? Je čas být s Kristem. Je čas přestat chtít pozvat Krista do svého života. Je čas vydat mu celý svůj život. Všechno. Je to radikální rozhodnutí. Ale Bůh nás k němu volá. Nebojte se! Dejte se do díla! Můj Duch stojí uprostřed vás! Žij pro Krista, žij s Kristem! Dej se do stavby chrámu Božího!