Vzkříšení našeho Pána, Ježíše Krista

05. 06. 2025

Milovaní bratři, milované sestry,

vzkříšení Ježíše Krista, našeho Pána a Spasitele, je nedílnou součástí naší víry. Je to základní kámen, na kterém stojí naše naděje, naše jistota spasení a nový život. Bez Kristova vzkříšení by kříž zůstal jen příběhem umučení a smrti nevinného člověka a evangelium by nemělo žádnou moc. Ale protože Kristus vstal z mrtvých, máme živou naději, pevnou víru a jistotu věčného života. Vzkříšení je světlem evangelia, dobré zprávy, která září v temnotě hříchu a smrti. Tuto pravdu připomíná apoštol Pavel ve svém prvním listu Korintským v 15. kapitole, kde píše:

Bratři, připomínám vám evangelium, které jsem vám zvěstoval, že Kristus zemřel za naše hříchy podle Písem, byl pohřben a třetího dne byl vzkříšen podle Písem.

(1K 15,3-4)

 Apoštol Pavel zde staví evangelium na třech základních pilířích. Každý z nich je stěžejní pravdou, která stojí v jádru evangelia a hluboko v srdci každého, kdo věří.

Prvním pilířem je, že Kristus zemřel za naše hříchy podle Písem. Tato pravda není jen historickou událostí, která je minulostí, ale věčným Božím plánem záchrany, který byl zjeven předem, než se uskutečnil. Prorok Izajáš napsal o Mesiáši tato slova:

Ale Hospodinovou vůlí bylo zkrušit ho nemocí, aby položil svůj život v oběť za vinu. Spatří potomstvo, bude dlouho živ a zdárně vykoná vůli Hospodinovu.

(Iz 53,10)

Kristus byl beránek bez vady, připravený k obětování ještě před založením světa, jeho smrt nebyla náhodnou událostí, byla to vědomá oběť, naplnění starozákonních předobrazů a Božích zaslíbení. Zemřel místo nás, nesl náš hřích, naši vinu, naši smrt. Není větší lásky než, že by někdo položil svůj život za své přátele (Jan 15,13) a to je ta láska, která byla zjevena na kříži.

Druhým pilířem evangelia je, že byl pohřben, to potvrzuje skutečnost jeho smrti. Nešlo o zdánlivou smrt, Ježíš opravdu zemřel. Tělo našeho Pána bylo položeno do hrobu, jeho pohřeb je důkazem, že cena za hřích byla plně zaplacena, protože mzdou našeho hříchu je smrt. Když byl pohřben, náš dluh byl pohřben s ním. Krev Ježíše Krista nás očišťuje od každého hříchu. Nic k tomu nelze přidat, nic z toho nelze odebrat. Dílo je dokonáno.

Třetím pilířem je, že Kristus byl vzkříšen třetího dne podle Písem. Žalm 16,10 o tom prorocky říká:

Neponecháš mou duši v podsvětí, nedopustíš, aby tvůj věrný spatřil porušení.

 (Ž 16,10)

Vzkříšení je potvrzením, že Jeho oběť byla dokonalá, svatá a plně dostatečná, smrt ho nemohla udržet, nemá nad ním žádnou moc, byla poražena, protože On je Boží beránek, bez hříchu, svatý a dokonalý, vstal z mrtvých Boží mocí, podle předem stanoveného plánu, jak řekl sám Ježíš.

 

Mám moc svůj život položit a mám moc ho znovu přijmout.

 (Jan 10,18) 

To je důkaz jeho božství. Vzkříšení Krista je pečetí od Boha Otce, že Ježíš je skutečně jeho Syn. Bůh veřejně dosvědčil, že Ježíš je Pán nad životem i smrtí, Kristus zemřel a ožil, aby se stal Pánem nad mrtvými i živými (Ř 14,9) to znamená, že Kristus má veškerou autoritu, nad každým životem, nad námi, nad církví, nad stvořením a nad celou věčností. Sám Pán řekl:

 Je mi dána veškerá moc na nebi i na zemi.

 (Mt 28,18) 

On zvítězil, a dává nám podíl na svém vítězství, když nás ve své milosti zahrnul poznáním, že On je neviditelný Bůh, zjevený viditelným způsobem, a právě v tomto spočívá síla a moc evangelia, že Duch svatý vydává svědectví o zmrtvýchvstání Krista, aby každý, kdo věří, byl spasen. A každý, kdo nevěří, byl odsouzen. Není jiné cesty, není jiného jména pod nebem, v němž bychom mohli být spaseni (Sk 4,12).

Proto je víra ve vzkříšení Pána Ježíše podmínkou spasení, jak říká Písmo:

Vyznáš-li svými ústy, že Ježíš je Pán, a uvěříš-li ve svém srdci, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš spasen.

 (Ř 10,9)

A na to se můžeme plně spolehnout, neboť víra, naděje a spása pochází od našeho Boha, který je pravý a věrný ve všech svých zaslíbeních. Kristovo vzkříšení nám přináší novou živou naději, jak máme zapsáno:  

 Znovuzrodil nás k živé naději vzkříšením Ježíše Krista z mrtvých.

 (1Pt 1,3)

Tato naděje není prázdné přání. Je to jistota, založená na moci Boží. Naše víra není marná, není postavena na lidské filozofii ani na mrtvém náboženství, ale na vzkříšeném, živém Ježíši Kristu. Tato víra je pevná, protože stojí na milosti a lásce našeho Pána, který porazil smrt.

Jeho vzkříšení je základem našeho nového života. Jako Kristus byl vzkříšen z mrtvých… tak i my chodíme v novotě života (Řím 6,4).

Už nežijeme starým způsobem, podle světa, ale chodíme v Duchu Svatém. Už nejsme otroky hříchu, ale služebníci Krista. On je naším vzorem v myšlení v chování a v charakteru, abychom žili tak jak žil on, k tomu jsme povoláni. Vzkříšený Kristus je naším Pánem, patříme jemu, ne sobě, ne tomuto světu, ale jemu, který nás vykoupil svou svatou krví. Jsme jeho lid, jeho tělo, jeho chrám. Miluje nás a přimlouvá se za nás.

List Židům říká:

Nemáme totiž nejvyššího kněze neschopného cítit s našimi slabostmi, ale takového, který byl ve všem pokoušen jako my, ale zůstal bez hříchu.

(Žd 4,15)

Přistupme tedy se smělou důvěrou k trůnu milosti, abychom dosáhli milosrdenství a nalezli milost k přijetí včasné pomoci. Vzkříšený Ježíš je neustále náš prostředník. Velekněz staré smlouvy byl smrtelný, ale Ježíš je živ navěky a stále nás zastupuje před Otcem, není daleko, žije, zná nás, rozumí nám a přimlouvá se za nás. Když zhřešíme a své hříchy vyznáváme, on je tak věrný že nám naše hříchy odpouští. Toto zaslíbení patří nám, kteří jsme byli poznáni naším Otcem a jeho Synem, vzkříšeným Pánem Ježíšem Kristem. On je zárukou pevnosti naší víry, jisté naděje a našeho budoucího vzkříšení, aby naše pomíjitelná těla oblékla nepomíjitelnost a stará hříšná přirozenost byla převlečena v dokonalou svatost v plném poznání našeho Otce skrze našeho vzkříšeného Krále králů a Pána pánů, Ježíše Krista. Amen

Gabriel Tancoš