Konec války v církvi (Jk 4,1-10)
Kazatel
Náboženské boje v církvi
Jaroslav Kernal, Ústí nad Labem 20. listopadu 2005
Válka je příliš často součástí reality lidského života a to navzdory všem smlouvám, světovým mírovým organizacím, navzdory dohodám o jaderných zbraních.
Nejde jen o války mezi národy. Jsou také druhy válek a bojů ve různých oblastech lidského života – války mezi politickými stranami, války mezi firmami, války mezi rodiči a dětmi, válka mezi šéfem a zaměstnancem …
V našem textu se Jakub věnuje tomuto důležitému tématu – válce. Popisuje tři různé druhy válek, které ve světě můžeme nalézt – a také nám ukazuje cestu, jak můžeme zastavit tyto boje a války.
Rozpory – válka mezi lidmi (v. 4,1.11-12)
Mezi křesťany! (1)
Bez pochyby mají žít bratři v lásce a pokoji Ž 133,1
Většinou to tak není
- Lot měl rozepře s Abrahamem
- Abšolom začal válku se svým otcem Davidem
- Učedníci se dohadovali, kdo z nich je větší
- Pavel a Barnabáš se pohádali kvůli Markovi
Každá církev v Novém zákoně měla podobné problémy:
V Korintě
- Věřící se hádali mezi sebou
- Přinášeli své problémy před světské soudy
V Galácii – bratři kousali a žrali jedni druhé
Ve Filipis – dvě ženy se spolu hádaly, takže je Pavel musel napomínat
- 1 Odkud pocházejí války a boje mezi vámi? Není to snad právě z vašich rozkoší, jež svádějí boj ve vašich údech?
Válka se sebou samým (1-3)
Důvod proč bojujeme jedni s druhými! (1)
To je válka v lidském srdci, která je příčinou bojů v církvi a jakýchkoliv bojů!
Naše touha po věcech, které naplní naše žádosti (touha po moci, po postavení v církvi – být učitelem) – to jsou důvody, které nás vedou k rozkolům s druhými.
Je to jednoduché – klíčovým problémem je sobectví. Sobecké touhy vedou k:
1. špatným činům (2)
Vraždíte se … bojujete a válčíte 1 J 3,15
2. špatným modlitbám (3)
Modlitby bez odpovědí
Protože jsou motivovány sobeckými touhami.
Když čteme Jakubovu epištolu, můžeme si všimnout krásné věci – Jakub nechodí dlouho okolo horké kaše, nerozebírá různé důsledky problémů v církvi. Nestará se příliš o to, jaké jsou projevy jednotlivých nešvarů, ale jde přímo ke zdroji problémů. Jde ke kořenům problémů.
Jakub říká: „Dobře, jestli chcete vědět, jaké jsou skutečné důvody hádek a bojů v církvi, potom vám řeknu, co možná nechcete vědět. Boje a hádky, rozpory přicházejí od lidí, z jejich sobectví a špatných žádostí.
Co je zdrojem válek a bojů v naší moderní církvi – lidé bojují proti pastorům, starší se hádají o pozice a bojují o moc v církvi, jejíž jedinou hlavou je Ježíš. Lidé v církvi bojují jeden s druhým zatímco povstávají a zpívají o společenství s Bohem a jeho lidem, o radosti z Boha.
Jakub pokládá otázku: Odkud pramení boje a roztržky mezi vámi – církevní války?
Z vás samotných!
- 2 Dychtíte, avšak nemáte, vraždíte a závidíte, avšak nemůžete dosáhnout, bojujete a válčíte, ale nemáte, protože neprosíte.
Jakub tu popisuje tragický příběh sobeckého člověka: dychtí, vraždí, závidí a válčí.
Bůh nemůže odpovědět na sobecké touhy člověka – popíral by tím svůj svatý charakter.
Motivy jsou důležité, ale také jednání je důležité. Všimněte si častých výmluv: Nemohu sloužit, chodit do církve, dávat peníze, číst Bibli ... – ALE - dělám to, protože chci - a pokud opravdu chci, tak se to prostě ukáže v mém životě a to je to, oč tu jde. Bohu jde o srdce!
- 3 Prosíte, avšak nedostáváte, protože prosíte zle, abyste mohli utrácet na své rozkoše.
- Filipským 4,6-7 O nic nemějte starost, ale za všech okolností své žádosti skrze modlitbu a prosbu s díkůčiněním oznamujte Bohu. A Boží pokoj, který převyšuje všechen rozum, bude střežit vaše srdce i vaše mysli v Kristu Ježíši.
- 1 Janův 5,13-15 Tyto věci píši vám věřícím ve jméno Božího Syna, abyste věděli, že máte věčný život, a abyste věřili ve jméno Božího Syna. A toto je ta smělá důvěra, kterou máme k němu, že o cokoli bychom prosili podle jeho vůle, slyší nás. A víme-li, že nás slyší, když o cokoli prosíme, víme, že prosby, které jsme mu předkládali, máme naplněné.
Bůh neodpovídá na sobecký individualismus.
Proto lidé tak často bojují jedni s druhými. Ale proč je to tak? Proč lidé bojují proti ostatním?
Jakub nám nabízí odpověď, když popisuje jinou válku člověka:
- 4 Cizoložníci a cizoložnice! Nevíte, že přátelství se světem je nepřátelství s Bohem? Kdokoli si tedy umíní být přítelem světa, stává se Božím nepřítelem.
Válka s Bohem (proti Bohu) (4-10)
Zde nacházíme kořeny každé neshody, rozepře, války
Vzpoura proti Bohu se projevuje:
- U těch, kdo bojují proti druhým
- A také u těch, kdo bojují sami se sebou
Protože na prvním místě stojí vzpoura proti Bohu!
Jak může věřící bojovat proti Bohu? Když se přátelí s Božími nepřáteli!
Jakub připomíná tři nepřátele s nimiž se nesmíme bratříčkovat, jestliže chceme žít v pokoji s Bohem:
1. Svět (4)
Tzn. lidská společnost, která je zaměřená proti Bohu
- rozhodnutí, jednání, různá náboženství, myšlení
- vše, co je proti Bohu a proti Kristu
Být jeho přítelem, znamená
- být nepřítelem Božím!
- v duchovním slova smyslu cizoložit!
Cizoložníci a cizoložnice!
Po mnoha slovech povzbuzení (1,1-2.16.19; 2,1.5.14; 3,1.10) přicházejí tato velmi tvrdá slova – cizoložníci. Nejstarší rukopisy mají jenom slovo cizoložnice. Ježíš je manžel – snoubenec církve a ona je jeho nevěstou.
Slova, která zní skoro výhrůžně. Už jsme si mohli všimnout, že Jakub nejde pro slova daleko. A mluvili jsme o tom, neobchází okolo horké kaše. Jakub nazývá věci pravým jménem.
Hřích je pro něj hřích. Nejen selhání, chyba, vliv špatných okolností. Hřích.
- Izajáš 54,5-6 Tvým manželem je přece ten, jenž tě učinil, jeho jméno je Hospodin zástupů, tvým vykupitelem je Svatý Izraele; nazývá se Bohem celé země. Jako ženu opuštěnou a na duchu ztrápenou tě Hospodin povolal, ženu mladosti, jež byla zavržena, praví Bůh tvůj.
- 5 Anebo si myslíte, že Písmo mluví naprázdno? Duch, jenž se v nás usídlil, dychtí až k žárlivosti.
2. Tělo (1,5)
Nezákonné touhy, které nás svádějí z cesty s Bohem
Tyto touhy nás vedou k boji se sebou samými, ale my se jim nemusíme poddávat 1. Pt 2,11
Tyto žádosti jsou v konfliktu s Božím Duchem a s tím, co v nás působí 4,5; Ga 5,16-26
Podlehnutí těmto žádostem (skutkům) těla nás vede přímo proti Bohu!
Toto je jeden z nejtěžších veršů v Jakubově listu. Je velmi těžký k přeložení a většina Biblí ho překládá různě.
Myslíte, že Písmo mluví naprázdno? Že mluví stejně jako ti, kdo říkají, že mají víru, ale nemají skutky?
Jakub nás odkazuje na Starý zákon a následující věta s tím musí nutně korespondovat. O čem by mělo Písmo naprázdno mluvit? O tom, že přátelé světa jsou nepřátelé Boží!
Bůh touží po absolutní odevzdanosti svého lidu.
- Jób 34,14-15 Kdyby měl na mysli jenom sebe a svého ducha i dech k sobě zpět stáhl, tu by všechno tvorstvo rázem vyhynulo, člověk by se obrátil v prach.
- 6 Milost, kterou dává, je však ještě větší. Proto říká: "Bůh se staví proti pyšným, pokorným však dává milost."
3. Ďábel (6-7)
Pýcha je největším Satanovým pokušením
Když se stáváme pyšnými, dělá to z nás přátele ďábla a nepřátele Boží 4:6
Přísloví 3,34 Vysmívá se posměvačům, pokorným však dává milost.
7 Poddejte se tedy Bohu. Vzepřete se ďáblu a uteče od vás,
Jak získat pokoj s Bohem (7-10)
1. Podřídit se Bohu (7)
Postavit se na správné místo
Kdyby se školník ve škole začal chovat a jednat jako ředitel školy, koledoval by si o problémy.
Bezpodmínečná kapitulace před Bohem je jedinou možnou cestou k vítězství.
Podřízení znamená říci: Ne má, ale tvá vůle se staň!
2. Vzepřít se ďáblu (7)
On je za každým bojem, který vedeme
Ale jestliže se mu vzepřeme, tak uteče!
Poddejte se Bohu – sloveso, které je tu použité je rozkaz ve zvláštním čase – v aoristu – použití tohoto času rozkazovací způsob umocňuje – činí ho naléhavým – tento rozkaz je v následujících 3 verších použit ještě 9x.
Poddejte se, vzepřete se, přibližte se, umyjte ruce, očistěte srdce, bědujte, truchlete, plačte, obraťte radost v sklíčenost, pokořte se.
1. poddejte se Bohu
2. vzepřete se ďáblu
3. přibližte se Bohu
- 8 přibližte se Bohu a přiblíží se vám. Umyjte své ruce, hříšníci, a očistěte svá srdce, vy, kdo máte rozdvojenou mysl.
3. Přiblížit se Bohu (8)
A On se přiblíží k nám!
Jak to udělat?
„Očistit své ruce“ – Mít odpuštěné hříchy!
„Očistit své srdce“ – být jedné (nikoliv rozdvojené) mysli v následování Boha
- Izajáš 55,6-9 Dotazujte se Hospodina, dokud je možno ho najít, volejte ho, dokud je blízko. Svévolník ať opustí svou cestu, muž propadlý ničemnostem svoje úmysly; nechť se vrátí k Hospodinu, slituje se nad ním, k Bohu našemu, vždyť odpouštím mnoho. "Mé úmysly nejsou úmysly vaše a vaše cesty nejsou cesty moje, je výrok Hospodinův. Jako jsou nebesa vyšší než země, tak převyšují cesty mé cesty vaše a úmysly mé úmysly vaše.
- Skutky apoštolské 17,24-27 Bůh, který stvořil svět i všechno, co je v něm, ten, který je Pánem nebe i země, nebydlí v chrámech udělaných rukama. Ani si nedává sloužit lidskýma rukama, jako by něco potřeboval, protože on dává všem život i dech i všechno. A učinil z jedné krve celý lidský rod, aby přebývali na celém povrchu země; vyměřil jim uložené časy a hranice jejich přebývání, aby hledali Pána, zda by se ho snad mohli dotknout a nalézt ho, ačkoli není daleko od žádného z nás.
4. umyjte své ruce
- Přísloví 6:16-19 Těchto šest věcí Hospodin nenávidí a sedmá je mu ohavností: přezíravé oči, zrádný jazyk, ruce, které prolévají nevinnou krev, srdce osnující ničemné plány, nohy rychle spěchající za zlem, křivý svědek, který šíří lži, a ten, kdo vyvolává mezi bratry sváry.
5. očistěte srdce
- 9 Dejte se do bědování, truchlete a plačte. Váš smích ať se obrátí v nářek a vaše radost v sklíčenost.
4. Pokořit se před Boží tváří (9-10)
Je možné být pokorný navenek a nepokorný uvnitř
Skutečný zármutek nad našimi hříchy (4,9) vyjadřujeme tehdy, když se pokoříme před Bohem
Výsledný efekt pokoření se: Bůh vás vyvýší! - 4:10
6. bědujte
7. truchlete
8. plačte
9. buďte sklíčení
- 10 Pokořte se před Pánovou tváří a povýší vás.
10. pokořte se
- Žalmy 147,5-6 Velký je náš Pán, je velmi mocný, jeho myšlení obsáhnout nelze. Hospodin se ujímá pokorných, svévolníky snižuje až k zemi.
- 1 Petrův 5:5-6 Podobně vy mladší, poddejte se starším. Všichni pak buďte poddáni jedni druhým a oblečte se pokorou, neboť "Bůh se staví proti pyšným, pokorným však dává milost." Pokořte se tedy pod mocnou Boží ruku, aby vás v patřičný čas povýšil.
Jasná souvislost s jednotou v církvi.
Odkud jsou mezi vámi boje? X nesnižuj svého bratra
Závěr
Když budeme poslouchat tyto čtyři věci, Bůh se přiblíží k nám, očistí nás a odpustí nám!
Teprve tehdy budeme moci zastavit své rozepře!
- Potom nebudeme chtít být ve válce s Bohem – ve vzpouře
- Potom nebudeme bojovat sami proti sobě
- Potom nebudeme válčit proti druhým!
- Přísloví 16,7 Líbí-li se Hospodinu cesty člověka, vede ku pokoji s ním i jeho nepřátele.
Jsme horliví v jednání, které Bůh vyhledává, které se líbí Bohu?
Modleme se:
Pane náš, Pane církve, chválíme Tě za milost, kterou v Tobě máme. Děkujeme Ti za Tvou dobrotu a trpělivost, se kterou s námi jednáš. Pane, prosím, smiluj se nad námi a dej nám srdce pokorné a ochotné podřídit se tvé vůli i tvým přáním. Dej nám srdce měkké a poddajné, abychom se Ti líbili žili k Tvojí slávě. Amen