NESMÍRNÁ MOUDROST A MOC BOŽÍ V CÍRKVI, ODHALENÉ TAJEMSTVÍ Ef 3,10-21;

 NESMÍRNÁ MOUDROST A MOC BOŽÍ V CÍRKVI, ODHALENÉ TAJEMSTVÍ Ef 3,10-21;

ÚVOD

Pokoj vám a milost v Kristu Ježíši!

Léto v plném proudu. Titulky hlavních zpravodajských kanálů plné opravdu výživných informací, bez kterých si dnes moderní člověk nedovede ani představit svůj život.

Jak dochutit nevýrazný meloun, co s tělem udělá zmrzlina u stánku, nebo klobása, smažený sýr. Nastává období kašle, major Zeman ano, či ne. Proč se o opilci říká, že je na mol atd. atd.  Svět sám se opil! A to nejenom vínem a opojným nápojem, ale i hrozným klamem pýchy a sebechvály.

Stačilo se podívat na zahájení olympijských her i závěrečný ceremoniál. Babylonská věž, po jejíchž stupních stoupá až k nebesům pýcha, hřích a vzpoura nepoučitelných potomků Adamových. A to vše v přímém přenosu do celého světa. Svět je opilý namol. Bůh kdysi zastavil lidstvo zmatením jazyků. Ale to se opět šikuje a žádný záměr pýchy a vzpoury mu není cizí ani příliš daleký! Písmo svědčí, že to není nic nového pod sluncem.

  • Genesis 11: 4 Nato řekli: "Nuže, vybudujme si město a věž, jejíž vrchol bude v nebi. Tak si učiníme jméno a nebudeme rozptýleni po celé zemi." 5 I sestoupil Hospodin, aby zhlédl město i věž, které synové lidští budovali. 6 Hospodin totiž řekl: "Hle, jsou jeden lid a všichni mají jednu řeč. A toto je teprve začátek jejich díla. Pak nebudou chtít ustoupit od ničeho, co si usmyslí provést.

Ale opravdu se neděje nic neobvyklého. Podstata Adamových potomků se nedá zapřít a musí se projevit. Pýcha, vzdor, prázdnota a bláboly, opojení ze sebe samých. Stalo se to i Izraeli, národu, který Bůh vyvolil jako předobraz budoucí slávy zároveň však i jako důkaz neschopnosti lidí dojít spásy ze svých sil. Měli zákon, smlouvu, chrám a bohoslužbu, měli světlo zákona. Ten však nemohl změnit lidské nitro, pouze ho odhaloval. A tak čteme v Izajášovi:

  • Izajáš 28:9 Koho vyučit poznání? Komu vyložit zvěst? Odkojeným dětem, od prsů odstaveným? 10 Stále jenom: žvást na žvást, žvást na žvást, tlach na tlach, tlach na tlach, trošku sem, trošku tam. 11 Proto nesrozumitelnou řečí a cizím jazykem promluví k tomuto lidu ten, 12 který mu říkal: "Zde je místo odpočinutí, nechte odpočinout znaveného, zde je místo míru!" Nechtěli však slyšet. 13 Slovo Hospodinovo jim bude: "Žvást na žvást, žvást na žvást, tlach na tlach, tlach na tlach, trošku sem, trošku tam." Jen ať jdou, však klesnou zpět a ztroskotají, padnou do léčky a uvíznou v ní. 14 Proto slyšte slovo Hospodinovo, chvastouni, vládnoucí nad tímto lidem v Jeruzaléme! 15 Říkáte: "Uzavřeli jsme smlouvu se smrtí a sjednali jsme úmluvu s podsvětím. Valí se bičující příval? Však se přežene, nás nezasáhne, vždyť jsme si svým útočištěm učinili lež a skryli jsme se v klamu." 16 Proto praví toto Panovník Hospodin: "Já to jsem, kdo za základ položil na Sijónu kámen, kámen osvědčený, úhelný a drahý, základ nejpevnější; kdo věří, nemusí spěchat.

Svatý kámen na Siónu, kámen spolehlivý, který nezklame, kámen, podle kterého je vyměřena a budována celá Boží stavba církve. Kámen, který se nedá koupit za slávu, bohatství a moc celého stvoření, základ pravdy, pravdivý! V Izajášovi je tento svatý kámen nejenom zaslíben a předpovězen jako přicházející Mesiáš. Tento živý kámen byl už také svým způsobem položený jako základ pevné, zachraňující víry. Protože každý starozákonní věřící stavěl svůj život víry právě již na tomto kameni, na Bohem zaslíbeném Mesiáši. Přestože tento kámen zůstával v mnohém zahalený tajemstvím, jeho spasitelná moc již vytrhovala skutečné věřící v každé generaci tělesného národa Izrael ze spáru hříchu, temnoty a smrti.

Sláva Krista dnes září plně, všem lidem o tom Bůh svědčí tím, že Jeho Syn vstal z mrtvých mocí Božího Ducha Sk 17,30-31. a o tom budeme mluvit o Králi Spasiteli, o moci Jeho kříže, o slávě, která spočívá z Boží milosti na církvi, Božím lidu ze Židů i pohanů. Náš oddíl je Ef 3,10-21;

Efezským 3:10 Bůh chce, aby nebeským vládám a mocnostem bylo nyní skrze církev dáno poznat jeho mnohotvarou moudrost, 11 podle odvěkého určení, které naplnil v Kristu Ježíši, našem Pánu. 12 V něm smíme i my ve víře přistupovat k Bohu svobodně a s důvěrou. 13 Proto prosím, abyste se nedali odradit tím, že pro vás musím trpět; vždyť se to obrátí k vaší slávě. 14 Proto klekám na kolena před Otcem, 15 od něhož pochází každý nebeský i pozemský rod, a prosím, 16 aby se pro bohatství Boží slávy ve vás jeho Duchem posílil a upevnil `vnitřní člověk´ 17 a aby Kristus skrze víru přebýval ve vašich srdcích; a tak abyste zakořeněni a zakotveni v lásce 18 mohli spolu se všemi bratřími pochopit, co je skutečná šířka a délka, výška i hloubka: 19 poznat Kristovu lásku, která přesahuje každé poznání, a dát se prostoupit vší plností Boží. 20 Tomu pak, který působením své moci mezi námi může učinit neskonale víc, než zač prosíme a co si dovedeme představit, 21 jemu samému buď sláva v církvi a v Kristu Ježíši po všecka pokolení na věky věků! Amen.

BŮH CHCE ABYCHOM BYLI A MY V KRISTU SMÍME BÝT MOUDROSTÍ BOŽÍ 10-13;

Odhalení plné slávy v Kristu je skutečnost! Svět má plný přístup k pravdě evangelia. Tajemství skryté od věků již není tajemstvím, ale církev živého Boha ze Židů i pohanů je tímto odhaleným tajemstvím! Nespočetně krát a mnoha rozličnými způsoby mluvil Bůh v dějinách spásy k židovskému národu. Dnes volá ke všem lidem skrze evangelium Ježíše Krista, Božího Syna, který zemřel, zaplatil za hříchy Božího lidu a vstal z mrtvých pro jeho ospravedlnění.

Pavel píše v Ef 3,1-6 že on je apoštolem pohanů. Pohané mají v Kristu podíl na zaslíbení evangelia. Pavlovým úkolem je zvěstovat evangelium, to nevystižitelné bohatství Krista! Má vynést na světlo tajemství skryté od věků, že Božím cílem byl vždy jeden Boží lid ze Židů i pohanů! Jedno společné tělo, jehož hlavou je Kristus.  Proč to vše Pavel dělá? Aby rostla církev Boží.  Protože to Bůh chce!

Efezským 3:10 Bůh chce, aby nebeským vládám a mocnostem bylo nyní skrze církev dáno poznat jeho mnohotvarou moudrost, 11 podle odvěkého určení, které naplnil v Kristu Ježíši, našem Pánu. 12 V něm smíme i my ve víře přistupovat k Bohu svobodně a s důvěrou.

Mocné slovo vyslovené prorokem Izajášem ve 28 kapitole se stalo skutečností. Kristus je kamenem vzácným, úhelným pro celou stavbu církve. On je hlavou církve. Odvěký plán, který Bůh na věčnosti stanovil, došel vrcholu, stal se neotřesitelnou realitou, jež se nedá popřít! Jeden svatý Boží lid, církev ze Židů i pohanů!

Dokonáno jest říká Pán ježíš na kříži Golgoty a Jeho slova jsou stvrzena, navždy zapečetěna Jeho vzkříšením třetího dne! To má důsledek pro celé lidstvo. Bůh je dobrý a milostivý. Prominul dobu nevědomosti. Ale…

  • Skutky apoštolské 17:30 Bůh však prominul lidem dobu, kdy to ještě nemohli pochopit, a nyní zvěstuje všem, ať jsou kdekoliv, aby této neznalosti litovali a obrátili se k němu. 31 Neboť ustanovil den, v němž bude spravedlivě soudit celý svět skrze muže, kterého k tomu určil. Všem lidem o tom poskytl důkaz, když jej vzkřísil z mrtvých."

Je tedy tragickou chybou učinit to, co učinili Řekové, když uslyšeli o vzkříšení z mrtvých. Vysmáli se, pohrdli, odešli!

Náš dnešní text ale hovoří k církvi. Mluví k Božímu lidu, který má v Kristu co? Svobodný přístup k samotnému Bohu! K Bohu, kterého nikdo z lidí nikdy neviděl. K Bohu, který přebývá na nepřístupném místě, kam za Ním nikdo z lidí nemůže vstoupit, aby Ho poznal. Ale jsi-li v Kristu, pak o tobě platí, že smíš ve víře, svobodně a s důvěrou přistupovat k tomuto svatému Bohu, Jehož obrazem a plností není nikdo jiný, než sám Syn Boží! 

Přiblížit se Bohu ve Staré smlouvě byl nadlidský, nemožný úkol a do velesvatyně vstupoval pouze velekněz, a to ještě s lanem zachyceným na noze, aby ho mohli vytáhnout, pokud by něco opomenul a v blízkosti svatého Boha zemřel! A to vše přitom zůstávalo jen stínem budoucí slávy!

Ty bratře, sestro můžeš kdykoli vstoupit před Boží tvář do nebeské svatyně na modlitbách v Kristu. Řecký text doslova říká, že můžeme přistupovat naprosto otevřeně, bez zábran, naprosté přímo. Neohroženě s čímkoli přijít a o cokoli žádat. Bude-li tvá modlitba tvou skutečnou potřebou, bude-li ke slávě Boží, budeš vyslyšen! Tato neohrožená otevřenost a svoboda přístupu k Bohu hraničí s pravomocí, s právem! My máme pravomoc Božích dětí takto přistupovat k Bohu Otci skrze našeho Pána Ježíše Krista! Je to právo dítěte, právo doufat, důvěřovat Otci, požadovat plné Otcovo zaopatření! A tvůj nebeský Otec je dokonalý Otec!

  • Římanům 8:15 Nepřijali jste přece Ducha otroctví, abyste opět propadli strachu, nýbrž přijali jste Ducha synovství, v němž voláme: Abba, Otče! 16 Tak Boží Duch dosvědčuje našemu duchu, že jsme Boží děti.
  • Galatským 4:6 Protože jste synové, poslal Bůh do našich srdcí Ducha svého Syna, Ducha volajícího Abba, Otče. 7 A tak už nejsi otrok, nýbrž syn, a když syn, tedy z moci Boží i dědic.

Naše důvěra v Boha je vnitřní jistotou Božího dítěte. Je to sebevědomí Božího dítěte. Ne hříšné, sobecké sebevědomí dětí tohoto světa, které pyšně doufají sami v sebe. Sebevědomí Božího dítěte je zářivé a plné vědomí toho, že Kristova oběť mě učinila Božím dítětem. Že jsem milován Bohem Otcem stejnou láskou, jakou Bůh Otec miluje Krista. Je to samotná podstata i jistota naší nové existence Božích dětí. Je to charakter, dobrota, věrnost, pravdivost a spolehlivost Boha, tvého Otce, trvale přítomná ve tvém životě, trvale tě provázející, nikdy o ni již nepřijdeš!

Není to ohromující? S jakou důvěrou se obracejí vaše děti na vás? Ale tady je něco mnohem, mnohem víc. Mnohem, mnohem vzácnější skutečnost. Pevnější a mocnější. Jsi Boží dítě. Jsi v Kristu a pro Krista milován, a Otcova milost, láska a dobrota tě navždy nesou životem! Jestliže Bůh Otec vyslyšel úpěnlivé modlitby a prosby svého jednorozeného Syna, i tvé vyslyší. 

Trápí tě hřích, který neodchází, tak snadno se tě přichytává? Trápí tě bolest, nemoc, ztráta, soužení tohoto věku? Něčeho, čehokoli se ti nedostává? Strádáš duchovně, materiálně? A už jsi využil tohoto naprosto otevřeného, svobodného přístupu k trůnu veškeré Boží dobroty a milosti? Vždyť jsi-li Boží dítě, jsi v Kristu před Božím trůnem pořád! Využil jsi práva, pravomoci Božího dítěte? Volal jsi odvážně v Duchu svatém Abba, Otče? Ne? Jak je to jen možné drahý bratře, drahá sestro? Chceš snad rmoutit svého nebeského Otce, o kterém je psáno:

  • Žalmy 139:3 Sleduješ mou stezku i místo, kde ležím, všechny moje cesty jsou ti známy. 4 Ještě nemám slovo na jazyku, a ty, Hospodine, víš už všechno.

Bůh touží po tvé modlitbě. Jaká je tvá důvěra v Něho, když tvá ústa jsou němá? Jaké spolehnutí? Svět má modlitbu za slabost. Ale pravé dítě Boží se modlí, protože zná svého nebeského Otce. Jeho dobrotu, lásku, věrnost a ochotu vyslyšet. Boží dítě se modlí, protože neochvějně důvěřuje a ví, že vytrvalá modlitba je k Boží slávě! Boží dítě zná pečující, láskyplnou náruč Nebeského Otce i svůj nový stav. Sláva Boží plně zastínila tvůj život! Navždy tě provází. Odsud až domů na věčnost!

Ale milovaní, nemůžete z toho nikdy vyvodit, že evangelium je soustředěné na člověka a točí se kolem a pro člověka. Tak to není a nebude! Je Kristocentrické, Bohocentrické. Ano naplnil se odvěký plán o vás a na vás Božích dětech. Ano máte naprosto volný přístup k Bohu jako Jeho děti, je to úžasné, nádherné, ohromující. Naprosto odzbrojující a přemáhající! Ale to vše se děje pro Boží slávu. Ano vy smíte, protože Bůh chce!

Efezským 3:10 Bůh chce, aby nebeským vládám a mocnostem bylo nyní skrze církev dáno poznat jeho mnohotvarou moudrost,

Svou slávu nikomu nedám, svou slávu nepodstoupím modlám! Bůh chce. Něco, co je Jeho odvěkým plánem. Něco, co koneckonců přináší Božím dětem nesmírné požehnání, absolutně nezasloužené. Bůh je dobrý! Ale nezapomeňte, kdo Bůh je! On je hoden vší slávy, všeho uctívání, On je Pán. A vás povolal. Jako své svaté služebníky, své královské kněžstvo, své vyslance v této cizině, dokonce jako své milované děti. Ano, ale pro svou slávu! Aby…

nebeským vládám a mocnostem bylo nyní skrze církev dáno poznat jeho mnohotvarou moudrost,

Vy jste to tajemství, respektive jste jeho zjevené ovoce. To na vás, na církvi má zářit odhalené tajemství spásy, Boží dobroty a mnohotvaré moudrosti! Protože čím církev je? Kristus je hlavou církve a církev je čím?

Efezským 1: 23 (církev) je jeho tělem, plností toho, jenž přivádí k naplnění všechno, co jest.

Jste plností Krista. Nenechte se, proto ničím odradit. Ani soužením svým, či soužením druhých, v textu Pavlovým.  Spěchejte volnou cestou k trůnu milosti. Nebo ještě výstižněji řečeno: „zůstávejte trvale na modlitbách u trůnu milosti. Oslavujte Boha svou důvěrou ve vytrvalých modlitbách a očekávejte na Něj!

PROTO KLEKÁM NA KOLENOU PŘED OTCEM 14-19

Pavel mluví o tom, že soužení nás nemá odradit. Naše vlastní, ani soužení druhých. Písmo pravdivě říká, že když trpí jedna část těla, trpí celé tělo. Ale Pavel zde mluví o našem sklonu nechat se soužením odradit. Malomyslníme. A Pavel říká: „Buďte toho vzdáleni, abyste malomyslněli kvůli soužení. Vždyť víte, že skrze něj přichází sláva. Boží i vaše! Jakub to potvrzuje. Díky zkouškám a soužení se budete Kristu podobat, budete ve víře vytrvalí, dokonalí, neporušení, prostí všech nedostatků Jk 1,2-3; A to je ke slávě Boží. A to je přesně to, o čem nás dnes vyučuje Pavel. Jak nás Pavel vyučuje a vede? Čtěme společně.

Ef 3,14 Proto klekám na kolena před Otcem, 15 od něhož pochází každý nebeský i pozemský rod, a prosím, 16 aby se pro bohatství Boží slávy ve vás jeho Duchem posílil a upevnil `vnitřní člověk´ 17 a aby Kristus skrze víru přebýval ve vašich srdcích; a tak abyste zakořeněni a zakotveni v lásce 18 mohli spolu se všemi bratřími pochopit, co je skutečná šířka a délka, výška i hloubka: 19 poznat Kristovu lásku, která přesahuje každé poznání, a dát se prostoupit vší plností Boží.

Všimněte si, že náš cíl je jasný. Máme růst k vytrvalosti, dokonalosti, neporušenosti víry pro Boží slávu. Bůh přeci chce, aby tato sláva byla zjevná všem nebeským vládám a mocím. Doslova andělským mocnostem, nositelům moci, vladařům na nebesích, v nebeských sférách! Milovaní, k jaké veliké slávě jste byli povolání? Vy, kteříž jste nenáviděli pravdu i Boha a žili v otroctví hříchu?

Váš nový život má vést k tomu, že andělské moci na nebi budou nad vámi žasnout a velebit Boha!  A Pavel nám ukazuje cestu. Bude to selanka? Procházka růžovým sadem s růžovými brýlemi na nose? Ne. Svatí andělé mají nad vámi žasnout a padlí andělé při pohledu na vás se mají třást hrůzou před poznáním moudrosti a moci svatého Hospodina zástupů! Padlé duchovní moci se při pohledu na Boží moudrost a moc kříže svatého Krista v církvi mají třást děsem! Je to moc i moudrost Boží, která z jejich kdysi bezmocných otroků učinila Boží děti a královské kněžstvo Ježíšovo!  Proti nim bojujeme, ne proti tělu, ale proti nim. A jak je nejvíce tnout, zranit a potřít? Hleďte na Pavla ve verši 14!

Proto klekám na kolena před Otcem našeho Pána Ježíše Krista a prosím. Pořád mluvíme v kontextu naprosto volného přístupu k Bohu, v kontextu této výsady a práva Božích dětí. Otec Kristův je i Pavlův Otec, je i váš Otec! Bůh a Otec Kristův je Stvořitel všech rodů nebeských i pozemských. Ale jen o vás Písmo praví, že jste v Kristu Jeho milované děti!

Pavel používá mocnou zbraň Božích dětí. Pokornou modlitbu před trůnem Otcovy dobroty a milosti. Tomu říkám úder, chvat a rána, hluboko do srdcí duchovních sil dobrých i zlých. Ti dobří se radují nad Pavlovým bojem, ti zlí se třesou. Proč? Protože oba tábory vidí, za co se Pavel modlí a ke Komu se modlí!

Ef 3,16 aby se pro bohatství Boží slávy ve vás jeho Duchem posílil a upevnil `vnitřní člověk´ 17 a aby Kristus skrze víru přebýval ve vašich srdcích; a tak abyste zakořeněni a zakotveni v lásce 18 mohli spolu se všemi bratřími pochopit, co je skutečná šířka a délka, výška i hloubka: 19 poznat Kristovu lásku, která přesahuje každé poznání, a dát se prostoupit vší plností Boží.

Pavel prosí za církev Boží ve své generaci i v každé další. Aby každé křesťan byl pevný ve svém vnitřním člověku. Bůh je nesmírně bohatý. V originále je slovo plútos, znamená přetékající hojnost, nadbytek. A vy k této hojnosti a nadbytku máte naprosto svobodný, důvěrný a právoplatný přístup!

Budete-li bojovat na kolenou v pokorné prosbě jako Pavel a žádat o tuto bohatou stravu pro vašeho vnitřního člověka. Budete-li prosit, aby tato sláva Boží hojnosti sílila ve vašem životě a činila vás pevnými pro Boží slávu, nikdy Bůh Otec neřekne ne! Bůh vás, své milované děti upevní mocí svého svatého Ducha. Tedy tou samou mocí, kterou vzkřísil svého Syna z mrtvých!

Pavel dále prosí, aby Kristus přebýval v našich srdcích. Co to znamená? V řečtině je tam jednoduchý minulý čas. A doslova to znamená pevné usazení Božího Syna Ježíše Krista v našich srdcích coby Pána a absolutního vládce. Pavel prosí Boha, aby se Ježíš pevně usadil a byl již usazen v našich srdcích na trůn. Pevná vláda Krista v našich srdcích znamená naše pevné zakořenění, neotřesitelné zakotvení v pravé lásce. Jako koření mohutný dub v pevné zemi, jako byl zakládán základ velkých pevnostních systému devatenáctého století. Tak dobře, tak hluboko a dokonale máme zakotvit v lásce Kristově.

Co to vše znamená? Znamená to poznání Ježíše a Jeho vůle skrze modlitbu a pokrm Písma. Znamená to moudrost Boží přítomnou v našem myšlení, mluvení i konání! Bude na nás vidět a vlády nebeské budou žasnout. Nestačí jen poznat Krista, Jeho vůli a moudrost, a přitom ji prakticky nežít, nenaplňovat. To by byl dokonce hřích.  A Kristus by nebyl pevně usazen jako Pán na trůnu našich srdcí. My bychom nebyli zakořenění a založení v jeho lásce. Jak poznáme, že ho milujeme? V poslušnosti Jeho vůli.

Poslušnost Kristu, tomu, co už jsme se od Něho naučili a co jsme poznali a již pochopili je nezbytnou nutností k dosažení cíle, který před nás Pavel klade v našem textu. Poznání Krista a Jeho vůle naplňované v praxi láskou a poslušností Bohu, láskou k bratřím a ke všem lidem je zároveň cíl i cesta k cíli.

Ten cíl obrovsky přesahuje vše v celém tvorstvu. Jestli je Ježíš jako král pevně usazen v našem srdci, jestli jsme pevně zakotveni a zakořeněni v Jeho lásce. Potom láska není jen příležitostným projevem ale životním stylem. Dobrota, soustředěný zájem o druhé a služba druhým, pokora, mírnost, štědrost, laskavost jako životní styl.

A tento život nás vede k něčemu, co nemá obdoby. Budeme růst v pochopení, v poznání Kristovi lásky! Propátráme ji, uzříme ji, pochopíme ji. To vše stále více a více. V každém směru, z každého úhlu, ve všech oblastech. Pavel mluví o šířce, délce, výšce i hloubce. Všechny dimenze Kristovi lásky se před námi otevřou, budou se neustále otevírat a my budeme růst a růst v jejím poznání i žití.

Šířka je kříž, jehož láska objímá celý širý svět J3,16. Délka lásky je věčnost lásky, protože ta nikdy nezanikne 1 K 13,8; Hloubka lásky je ponížení Krista až ke smrti na kříži Fp 2,8. Výška lásky jsou nebesa, ke kterým nás Kristova láska skrze víru vytrhuje a zachraňuje Ef 2,6! 

Poznávejte to vše! Tak bude více a více vidět Kristova láska a Boží mnohotvará moudrost v našem životě! A mocnosti nebes oněmí úžasem nad mocí Kristova kříže a Kristovi krve v církvi! Poznáte se všemi svatými něco, co přesahuje všechno poznání. Budete žít to, co je světu nepoznatelné, budete žít to, co je světu nemožné. Budete žít z nadpřirozené moci Boží. Tvůj život bratře, sestro bude prostoupen a prostupován Boží plností! K tomu Pavel volá v Ef 3,16-19.

PŘEVAHA BOŽÍ SÍLY, PŘEVAHA BOŽÍ SLÁVY  20-21

Pavel končí náš dnešní text slovy:

Ef 3,20 Tomu pak, který působením své moci mezi námi může učinit neskonale víc, než zač prosíme a co si dovedeme představit, 21 jemu samému buď sláva v církvi a v Kristu Ježíši po všecka pokolení na věky věků! Amen.

Mluvíme dnes o svobodném, naprosto otevřeném přístupu k Bohu. Skutečnost, že jsme v Kristu Boží děti a máme Ducha synů a dcer Božích nám v podstatě zajišťuje právo na tento volný přístup k Bohu všech bohů, protože On nás přijal za své děti. Ve světě je jistě mnoho dobrých adoptivních rodičů, otců. Ale jistě jsou všichni nedokonalí tak jak jen jsou a mohou být nedokonalí potomci Adamovi. Náš nebeský Otec je dokonalý Otec. Jeho láskyplný, rodičovský charakter je bez poskvrnky, či prasklinky. Bez šmouhy, či nepatrného smítka! A On je nyní váš Otec, Zastánce i hrad přepevný. Pavel píše, že budeme lásku Otcovu skrze Krista poznávat a růst v ní. A charakterizuje jí jako něco, co přesahuje veškeré ostatní poznání.

Můžete vzít všechno ostatní veškeré poznání. Veškeré poznání všech ostatních věcí a proti tomu postavit Kristovu lásku. Její dimenze přesahují naprosto vše! Vesmír je proti ní drobek. Oceán je zahradní jezírko. Proč? Protože vesmír má svůj počátek i konec. Oceán má svůj počátek i konec. Kristova, Otcova láska je nekonečná. Má trvale věčný charakter a je plně dobrotivá, dobrá. Její kvalita je kvalitou Boží! Je mocnější než všechny hříchy a zlo světa! Má moc z nich trvale vykoupit!

  • Římanům 8:32 On neušetřil svého vlastního Syna, ale za nás za všecky jej vydal; jak by nám spolu s ním nedaroval všecko?

Bůh Otec dal z lásky Syna a Bůh Syn šel z té samé lásky. K Otci i k Jeho dětem. Co všechno byl schopen pro nás Syn Boží podstoupit? Ten, který je svatý, hříchu nikdy neučinil, hřích nenávidí z celé podstaty své dokonalé, věčné existence, ten se kvůli nám stal pro nás dobrovolně hříchem! 2 K 5,21;

Pro tuto nesmírnou moc a kvalitu Boží lásky Pavel dále píše, že Bůh je ten, který působením své moci mezi námi může učinit neskonale víc, než zač prosíme a co si dovedeme představit.

Nadpřirozená kvalita, nadpřirozená moc Božího spasení! Taková, že ani vaše největší, nejvzletnější, nejodvážnější, nejzářivější představy o tom, co Bůh pro vás činí a může učinit se ani zdaleka nepřiblíží poznání pravé skutečnosti! I to vaše nejsmělejší přání, modlitba, představa, navždy zůstane zahradním jezírkem vedle Kristovi lásky, která je oceánem věčným, nekonečným bez hranic v čase, v prostoru a v kvalitě. V Janově evangeliu v devatenácté kapitole ve verši třicátém Pán Ježíš řekl dokonáno jest a skonal! A tak tedy je dokonáno!

A síla kříže je mocí, která vám zajistila naprosto otevřený a volný přístup k Bohu. K Bohu, který se stal mocí kříže a silou prolité Kristovi krve vaším Otcem. A tento Otec jen tak nesedí a nečeká až vy přijdete a ozvete se. On vám vyšel a vychází ve svém Synu Ježíši daleko vstříc. Běží vám naproti jako otec v podobenství o marnotratném synu.  Pavel píše do Korintu.

1 Korintským 15:1 Chci vám připomenout, bratří, evangelium, které jsem vám zvěstoval, které jste přijali, které je základem, na němž stojíte, 2 a skrze něž docházíte spásy, držíte-li se ho tak, jak jsem vám je zvěstoval – vždyť jste přece neuvěřili nadarmo. 3 Odevzdal jsem vám především, co jsem sám přijal, že Kristus zemřel za naše hříchy podle Písem 4 a byl pohřben; byl vzkříšen třetího dne podle Písem,

Moc kříže a vzkříšení je mocí Boží ve vás. Ta vás činí dětmi svatého Boha, sourozenci Ježíše Krista, Božího prvorozeného. Ta vám otevírá volný přístup k trůnu Otcovi milosti. Ta do vás vložila Ducha odvahy, v němž voláte svého nebeského Otce. Utíkejte tedy k Němu neustále, volejte Ho neustále, hledejte Ho neustále, poznávejte Ho v Kristu neustále, čiňte Jeho vůli neustále. On je schopný ale především láskyplně ochotný vás přijmout, vyslyšet a posílit mocí svého Ducha na vašem vnitřním člověku!

Cílem je abyste poznali to, co převyšuje veškeré poznání, abyste byli prostoupeni vší plností Boží lásky v Kristu Ježíši. No tak si to už konečně zkuste představit aspoň na okamžik! Váš cíl je poznat nepoznatelné a být prostoupen vší nekonečnou plností Boží! Už se vám točí hlava? Už vás jímá závrať, už se vám zajíká dech a zastavuje srdeční tep z té šířky, délky, hloubky a výšky? Pavel napsal. Budu číst ze ČSP, lépe vystihuje charakter Boží moci.

  • Ef 1,19  jak nesmírná je velikost jeho (Boží) moci vůči nám, kteří věříme v souladu s působením převahy jeho síly. 20 Tu uplatnil v Kristu, když jej vzkřísil z mrtvých a posadil po své pravici v nebesích, 21 vysoko nad každou vládu i autoritu i mocnost i panstvo a nad každé jméno, které je jmenováno nejenom v tomto věku, ale i v budoucím. 22 A všechno podřídil pod jeho nohy a dal ho za hlavu nade vším církvi, 23 která je jeho tělem, plností toho, jenž všechno ve všem naplňuje.

Skutečně věříme v souladu s působením drtící převahy Jeho síly? Nebo náš Bůh zůstává malým tváří v tvář okolnostem padlého světa a hříšným sklonům našeho těla? Bojím se o sebe i o vás, že potenciál zůstává v mnohém jen potenciálem a je námi chabě využíván.  Jak mnoho potřebujeme růst, vy i já. Přenesmírná absolutní převaha Boží lásky spolehlivě drtí ďábla s jeho démony, drtí smrt i její zbraně a okovy, totiž hřích! To je to, co potřebujeme žít v praxi. V kom je tato láska, tomu dává Bůh šlapat po veškeré síle nepřítele. Pošlape hady, štíry, draky, hřích svůj i hřích světa.

  • 1 Janův 5:4 neboť kdo se narodil z Boha, přemáhá svět. A to vítězství, které přemohlo svět, je naše víra. 5 Kdo jiný přemáhá svět, ne-li ten, kdo věří, že Ježíš je Syn Boží?

Láska v kříži široce objala celý svět J 3,16; Láska v kříži dosáhla té největší hloubky všech hloubek, protože Syn Boží se ponížil až k potupné smrti na kříži Fp 2,8; Výška lásky kříže dosahuje duchovních nebeských výšek, protože až tam jsme byli vytrženi a usazeni Ef 2,6; A délka lásky je její nekonečnost, neboť trvá v životě každého jednoho z vás od vašeho znovuzrození až na věky.

  • Zjevení Janovo 22:5 Noci tam již nebude a nebudou potřebovat světlo lampy ani světlo slunce, neboť Pán Bůh bude jejich světlem a budou s ním kralovat na věky věků.

Potom ale tedy není možné, aby na tvém životě bratře, na tvém životě sestro nebyla tato moc vidět. Aby nebyla vidět na mém životě. Není možné, aby mocnosti nežasli při pohledu na tebe milý křesťane, na sbor, kde jsi doma. My nezápasíme, abychom byli poraženi, nezápasíme ani pro nějakou remízu, plichtu. Jsme povolání k naplnění Otcovi vůle, plnit ji není volba…

Efezským 3:10 Bůh chce, aby nebeským vládám a mocnostem bylo nyní skrze církev dáno poznat jeho mnohotvarou moudrost,

Proto máte naprosto volný přístup k Božímu trůnu i k srdci samotného Otce skrze Krista a kříž. Proto je vám vždy a plně k dispozici dokonalá a absolutní převaha moci Kristovi smrti, krve a vzkříšení! Bohu v Kristu buď sláva na věky věků. Amen!

Rok