TOMU VŠEMU UČ A TO PŘIKAZUJ! 1 Tm 6

TOMU VŠEMU UČ A TO PŘIKAZUJ!

1 Tm 6. kapitola

2 Timoteovi 4:1 Před Bohem a Kristem Ježíšem, který bude soudit živé i mrtvé, tě zapřísahám pro jeho příchod a jeho království: 2 Hlásej slovo Boží, ať přijdeš vhod či nevhod, usvědčuj, domlouvej, napomínej v trpělivém vyučování.

1 Timoteovi 6:1 Všichni, kdo nesou jho otroctví, ať mají své pány v náležité úctě, aby Boží jméno ani naše učení neupadly do špatné pověsti 2 Ti, kdo mají věřící pány, ať k nim nemají menší úctu proto, že jsou jejich bratří, nýbrž ať jsou jim poddáni o to raději, že mohou sloužit věřícím a milovaným. Tomu všemu uč a to přikazuj. 3 Jestliže někdo učí něco jiného a nedrží se zdravých slov našeho Pána Ježíše Krista a učení pravé zbožnosti, 4 je nadutý, ničemu nerozumí a jen si libuje ve sporech a slovních potyčkách. Z toho vzniká závist, svár, urážky, podezřívání, 5 ustavičné hádky lidí, kteří mají zvrácenou mysl a jsou zbaveni pravdy, a zbožnost pokládají za prostředek k obohacení.(t) Takovým se vyhni. 6 Zbožnost, která se spokojí s tím, co má, je už sama velké bohatství. 7 Nic jsme si totiž na svět nepřinesli, a také si nic nemůžeme odnést. 8 Máme-li jídlo a oděv, spokojme se s tím. 9 Kdo chce být bohatý, upadá do osidel pokušení a do mnoha nerozumných a škodlivých tužeb, které strhují lidi do zkázy a záhuby. 10 Kořenem všeho toho zla je láska k penězům. Z touhy po nich někteří lidé zbloudili z cesty víry a způsobili si mnoho trápení….

ÚVOD

Pokoj vám a milost všem! Probíhají LOH. A působí ihned od samého počátku velké kontroverze. Jejich zahájení usvědčuje lidstvo z jeho zuřivé vzpoury proti Bohu a Božímu Synu Ježíši Kristu. Římanům 1,18-32 jako by nikdy nebylo v dějinách lidstva živější a aktuálnější. Křesťané by při pohledu na svět měli být moudří. Měli by dobře chápat, že celé Boží slovo je plně živé a aktuální ve všech časech až do druhého příchodu Pána Ježíše Krista.

  • Mt 5:18 Amen, pravím vám: Dokud nepomine nebe a země, nepomine jediné písmenko ani jediná čárka ze Zákona, dokud se všechno nestane.

Přesto můžeme pozorovat jakoby vzpoura proti Bohu, Jeho slovu a Jeho zákonu dostupovala nevídaných rozměrů a vrcholů. Lze to poznat na jednoduché pravdě. Člověk si totiž ve velkém začíná uzurpovat něco, co náleží pouze a jedině Bohu. Od samotného pádu Adama člověk svévolně odmítá Boha a Jeho slovo, nárokuje si věci, které jsou pouze Boží. Odmítá Boží pravdu o tom, co je dobré a co je zlé. Sám rozhoduje, co je podle člověka dobré, co zlé, ačkoli jeho srdce tápe v temnotě a jeho mysl se ocitla ve tmě.

Dokonce čteme v Ř 1, že tato scestnost a temnota lidské mysli je soud, který Bůh uvalil na lidstvo jako důsledek lidské vzpoury!  Bůh ponechal padlé lidstvo na pospas, Bůh jej vydal v moc, Bůh jej vydal marnosti, scestnosti, temnotě a převrácenosti lidského srdce i mysli. A tak jdou lidé dál a dál a babylónská věž jejich vzpoury a pýchy je vyšší a vyšší. Hrozný křik hříchu volá do nebes podobně jako v případě Sodomy a Gomory. Jenže nejde již jen o několik měst, které nám měli být jako lidstvu výstrahou, ale nejsou, pro tvrdost a pyšné srdce lidí. Lidstvo jako odsouzenec již stoupá na lešení soudu a trestu, spěje k této hrozné záhubě, jak říká Petr ve svém druhém listě v první kapitole, čtvrtém verši. A přesto sahá v totální pomatenosti mysli po samotném Božím slově a jeho moci.  Bůh řekl a stalo se Gn 1-3 . Bůh řekne a stane se! Dále čteme v Písmu.

  • Židům 11:3 Ve víře chápeme, že Božím slovem byly založeny světy, takže to, na co hledíme, nevzniklo z viditelného.

Člověk, pomatený, ztracený v temnotě a vlastní převrácenosti propadl bludu, že i on řekne a stane se. Myslí, že i on má moc povolat v bytí, to, co není. Na základě pomateného lidského pocitu a hnutí mysli muž drze říká Bohu do očí jsem žena a naopak. Další si myslí, že je nějaké zvíře, třetí si bere za manželku delfína, ovci, nebo kozu. A další si dokonce bere sám sebe. Hřích a vzpoura lidského srdce dosáhla vrcholu v domnění, že člověk může stvořit vlastní svět, zvrácený, převrácený, mimo objektivní pravdu a realitu, mimo Boží stvořený řád.

A jediná pohnutka k tomuto domnělému tvoření světa podle zvrácených tužeb padlých lidí je vzpoura, nenávist k Bohu a Jeho pravdě. „Nenávidím tě Bože, nenávidím tvou pravdu. Proto obelžu sám sebe i za cenu takové absurdnosti a extrémního popření a převrácení reality, že budu tvrdit, že jsem koloběžka. A běda každému, včetně tebe samotného Bože, kdo by se mi to pokoušel rozmluvit.“

Proto je dnes možná ještě naléhavější 1 list Tm a jeho usilovné volání po pravdě. Volání po životě v pravdě a po obraně pravdy. Viditelná církev není solí země a světlem světa! Není sloupem a oporou pravdy! Není církví živého Boha, ale duchovně mrtvého člověka!

Kolik sborů, denominací podléhá tomuto svodu, učí bludy, či věci v rozporu s Písmem a vytváří vlastní, lživou a falešnou realitu. Nahrazuje Boží slovo vlastním, scestným, temným a převráceným, a přitom křičí budiž v církvi konečně „světlo“!  Světlo Božího slova, Boží pravdy je jim temnotou!

Chce a již má ženy ve staršovstvu, nyní je chce ordinovat jako kazatele, učí, že láska k LGBTQ znamená přijmout jejich hřích a nenazvat ho pravým jménem. A tak tyto lidi klidně oddává, což je neskutečné ohavné rouhání a pošlapání manželského stavu který svatý Bůh dal ze své dobroty lidem jako požehnání! Nemají žádnou bázeň. Jsou tak bohorovní, oni si to se svatým Bohem a Jeho pravdou vyřídí! Již dávno opustili Písmo, již dávno pohrdli listem Timoteovi. Prvním i druhým. Již dávno tedy pohrdli samotným Svatým Božím Duchem, který celé Písmo vydechl. Dávno již pohrdli vtěleným slovem, které přebývalo mezi lidmi, Kristem. A již dávno tedy pohrdli i Otcem Kristovým. A tak nemají nic, než svou zatemnělou mysl a zvrácené srdce.

  • 1 Janův 5:11 A to je to svědectví: Bůh nám dal věčný život, a ten život je v jeho Synu. 12 Kdo má Syna, má život; kdo nemá Syna Božího, nemá život.

Střežme se takového myšlení, jednání. Vždyť ke komu bychom šli? Pojďme společně dokončit 1 list Tm, kapitolu šestou. Ten list byl pro pravou Kristovu církev obrovským požehnáním a bude až do příchodu Pána Ježíše.

Odkazy: Mt 5,18; Žd 11,3; 1 J 5,11-12;

 

POVZBUZENÍ K DOBRÝM SKUTKŮM A K PRAVÉ ZBOŽNOSTI

Vidíme Pavla končit pátou kapitolu ve verši 25 znovu povzbuzením Timotea. Nic nezůstane skryto, a tak ani dobré skutky nezůstanou navždy skryty. I když Písmo říká, že nemáme dělat dobré skutky na odiv druhým lidem, neznamená to, že je nemáme dělat vůbec. Máme je dělat ze správných pohnutek, kvůli Pánu, k Jeho slávě. A na Něm samotném je, kdy a jak je zjeví ostatním pro svou slávu. Nebeské mocnosti žasnou již nyní nad slávou Otce i Syna Ježíše Krista v pravé živé církvi. Lidé vidí pouze část, ale jednoho dne všechny dobré skutky zahoří světlem ke slávě Boha.

A Pavel dává ihned další konkrétní příklad. Otrok má ctít svého pána pro Boží slávu. Ctít svého pána. Plnit náležitě a jak nejlépe to jde všechny jeho pokyny. Dělat to jakkoli jinak je k potupě Krista a Božího jména v Něm. Celé evangelium je pošpiněno.

Nejsme již otroci, jen Kristovi, ale jsme zaměstnanci, živnostníci, které si na nějakou práci najímají druzí lidé. A princip musí být dodržen. Pracujte, jak nejlépe umíte, jako samotnému Pánu. A je-li tvůj pozemský pán, autorita, zaměstnavatel, objednatel křesťan, neupadej do pokušení ho svým přístupem zlehčit. Neučinit správně a dobře to, co požaduje a za co tě platí. Protože jako bratr bude přeci k tobě shovívavý, ne? Vždyť s tebou společně připomíná a slaví Památku VP u jednoho stolu, tak co! Odmítni takové pokušení, protože i to by vedlo k pohaně evangelia i samotného Ježíše Krista.

Znovu zde Pavel dává do souvislosti s dobrým jednáním dobré, pravdivé učení. To je základem. Bez něho není nic jiného. Nelze stavět dům od přízemí, či dokonce prvního patra. Dobrý základ je nutný pro celou stavbu. Proto Timotei toto vše správně uč a přikazuj říká Pavel. Neboť…

1 Timoteovi 6:3 Jestliže někdo učí něco jiného a nedrží se zdravých slov našeho Pána Ježíše Krista a učení pravé zbožnosti, 4 je nadutý, ničemu nerozumí a jen si libuje ve sporech a slovních potyčkách. Z toho vzniká závist, svár, urážky, podezřívání, 5 ustavičné hádky lidí, kteří mají zvrácenou mysl a jsou zbaveni pravdy, a zbožnost pokládají za prostředek k obohacení.

Falešné učení pramení z pýchy a nadutosti. Přináší mnoho zlého. Má charakteristické znaky.

  1. Závist, spory, urážky a podezřívání.
  2. Ustavičné hádky.
  3. Odmítání Písma jako autority.
  4. Touha po osobním prospěchu.

Všechno toto provází a charakterizuje falešné učení. Jedná se především o lidi, kteří nejsou praví věřící, a tak zákonitě selhávají ve víře. Ale může jít i o pravé křesťany, kteří odmítají Písmo jako jediný, autoritativní a plně dostačující zdroj učení i praxe. Takoví věřící i celé sbory jsou pak zmítané ve všech těchto věcech a tyto věci je charakterizují. V našem listě je charakterizuje také jejich soustředění na vnější znaky zbožnosti. Ať už mluvíme o zákonících z první kapitoly, nebo o učitelích askeze těla z kapitoly čtyři. Jde o nepravou zbožnost, která se vydává za pravdivou, ale není a postupně může infikovat celé společenství.

Pavel staví do kontrastu jeden ze znaků této falešné zbožnosti. Touhu po osobním prospěchu, obohacení. Zbožnost zaměřená na osobní prospěch se vždy stává zákonictvím a  tím i falešnou cestou. Protože říká: „Bože dělám to a to, jsem zbožný a proto očekávám, a proto si zasloužím to anebo to. Pravá zbožnost nikdy není prostředkem k jakémukoli osobnímu zisku a prospěchu.

1 Timoteovi 6:6 Zbožnost, která se spokojí s tím, co má, je už sama velké bohatství.

Pravá zbožnost totiž ví, že všechno je dar od Boha. Nic jsme si nedali a nedáme, nic nezískáme z vlastní vůle a moci. Pravá zbožnost je největším bohatstvím, je všechno. Je to Boží povolání, prostředek i cíl. Je to absolutně a plně nový život, který se rodí z Boha roste. Proto Pavel říká v šestém verši, že pravá zbožnost je velké bohatství. A my musíme jít ještě dál než jenom k velkému bohatství. Znovu zopakuji, že jde o pravý život z Boha, který nám dává, k němuž nás povolává v Pánu Ježíši Kristu. V listu Římanům čteme, že spolu se svým Synem nám daroval naprosto všechno. Jako věřící muž, či věřící žena je člověk mnoho bohatý, velmi bohatý, nejbohatší!

Vše, co nám Bůh dává, dává nám v Kristu, skrze dílo Pána Ježíše Krista a pro slávu Pána Ježíše Krista.

  • Efezským 1:20 Sílu svého mocného působení prokázal přece na Kristu: Vzkřísil ho z mrtvých a posadil po své pravici v nebesích, 21 vysoko nad všechny vlády, mocnosti, síly i panstva, nad všechna jména, která jsou vzývána, jak v tomto věku, tak i v budoucím.

Tyto verše z Efezským jasně svědčí o tom, že Pán Ježíš Kristus je plným zjevením Boží slávy. On je ta sláva Boží! On je také plné zjevení Boží moci. On je ta Boží moc a vláda.

Ale nejenom křesťané čerpají bohatství a dobrotu skrze Pána Ježíše Krista. I ti, co odmítají evangelium, vše dobré, co mají, mají skrze Krista, v Kristu a pro Kristovu slávu. Poslouchejte list Koloským.

  • Koloským 1:16 neboť v něm bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi – svět viditelný i neviditelný; jak nebeské trůny, tak i panstva, vlády a mocnosti – a všechno je stvořeno skrze něho a pro něho.

Nepřicházejí k Bohu, vzdorují dále ve svých hříších Bohu, ale jednoznačně jim byl dán život skrze Ježíše Krista a pro slávu Ježíše Krista. Mohou ho žít jen z dobroty Boží v Ježíši Kristu. A proto, že Ježíš podstoupil kříž. Kříž, který byl od věčnosti připraven jako místo Ježíšova vyvýšení, korunovace a oslavení. Kříž, který vykupuje jen ty, kdo v dílo kříže věří a vírou ho přijímají. Přesto, nebo právě proto mohou svůj život tady teď žít i nevěřící a v hříchu pokračující lidé. Dokud nevejde plný počet věřících z pohanů, a tak bude spasen celý Izrael Boží! Ř 11,25-26;

O co více si musí být vědom každý bratr a vědoma každá sestra svého bohatství v Kristu, když ví, že mají odpuštění hříchů, Kristovu spravedlnost, věčný život a podíl na Boží svatosti. Jsou zbožní v pravdě, k tomu se narodili z Boha, k tomu jsou povoláni, to žijí! Chvála a dík Bohu našemu!

Odkazy: Ef 1,20-21; Kol 1,16; Ř 11.25-26;

 

VAROVÁNÍ PŘED TOUHOU PO BOHATSTVÍ SVĚTA

Pravá zbožnost je skromná. A být opravdově bohatý se se skromností nevylučuje! Člověk může být bohatý a zůstat při tom skromný. Samotný fakt, že je bohatý, není něčím zlým a negativním. Skromnosti stačí, co má. Ať už má více, nebo méně, vždy je spokojená. Pavel o sobě říká.

  • Filipským 4:11 Ne že bych si naříkal na nedostatek; naučil jsem se být spokojen s tím, co mám. 12 Dovedu trpět nouzi, dovedu mít hojnost. Ve všem a do všeho jsem zasvěcen: být sytý i hladový, mít nadbytek i nedostatek. 13 Všecko mohu v Kristu, který mi dává sílu.

Ale touha po tom, mít stále více a více je hříchem, je to nenasytnost a žádostivost věcí tohoto světa. K tomu Pavel říká.

1 Timoteovi 6:8 Máme-li jídlo a oděv, spokojme se s tím. 9 Kdo chce být bohatý, upadá do osidel pokušení a do mnoha nerozumných a škodlivých tužeb, které strhují lidi do zkázy a záhuby. 10 Kořenem všeho toho zla je láska k penězům. Z touhy po nich někteří lidé zbloudili z cesty víry a způsobili si mnoho trápení.

Začněme u toho, že touha po majetku je vlastně nevírou v dobrotu a věrnost našeho nebeského Otce. On přeci ví, co k životu potřebujeme a zaslíbil, že naplní všechny naše potřeby. Ale jistě se ptáte, jaké nerozumné a škodlivé tužby přicházejí kvůli touze po majetku? Tak jednoznačně pokušení přestoupení zákona. Nepoctivé násilné způsoby získání peněz vůbec. Podvod, krádež, loupež, vražda. Gamblerství, hazard, sázky a spekulace. Moudrý muž v Přísloví prosí.

  • Přísloví 30:7 O dvě věci tě prosím; neodpírej mi je, dříve než umřu: 8 Vzdal ode mne šálení a lživé slovo, nedávej mi chudobu ani bohatství! Opatřuj mě chlebem podle mé potřeby, 9 tak abych přesycen neselhal a neřekl: „Kdo je Hospodin?“ ani abych z chudoby nekradl a nezneuctil jméno svého Boha.

To je přesně to, co učí i Pavel v 1 listu Timoteovi! Ale zpět ke škodlivým a nerozumným tužbám a strachům. Mysl takového člověka je škodlivým způsobem zaměstnaná a odváděná od Pána Ježíše i strachem o již nabyté jmění. I to vás strhne dříve nebo později do zkázy. Chodit třicetkrát za noc z ložnice k oknu do obýváku abych se kouknul, zda tam můj nablýskaný mustang ještě stojí, vás bude ve vašem duchovním životě stát víc, než jste schopni nyní vidět. Mustangem myslím Ford Mustang rok výroby 1966 s dvěma karburátory samozřejmě. Ne Javu mustang 50 poctivých socialistických kubických centimetrů, které jsme říkali dýchavičnej kozel.

Kořenem tohoto všeho zlého pak je podle Pavla láska k bohatství, doslova k penězům. V řečtině zde stojí slovo filargyria. Doslova milování peněz! Tato láska vás může odvést od Boha a způsobit vám mnoho utrpení. Jeden teolog napsal.

Je to naprostá zkáza. Ničí štěstí, ctnosti, pověst i duši. Vše ovládající touha zbohatnout vede na bláznivou dráhu, která ničí všechno zde i potom. Kolik rodin bylo takto zničeno!

Proto každý zbožný člověk bez ohledu na to, zda muž, či žena by si měli vědomě ošklivit a zakazovat každou takovou touhu. Měli by vědomě káznit své srdce a zaměřovat se správným směrem k pravému bohatství, k Pánu Ježíši! A jsme zpět v páté kapitole, že? Ve verši pět, kde nám Pavel na příkladu zbožné vdovy ukazuje zaměření pravé zbožnosti.

  • 1 Timoteovi 5:5 Vdova, která je opravdu osamělá, doufá v Boha a oddává se vytrvale prosbám a modlitbám ve dne i v noci

To je ta nejlepší touha, po tom nejlepším bohatství, jaké člověk může získat. Naše osamělá sestra, vdova má to největší bohatství navzdory tomu, že vlastně nemá nic, ani vlastní rodinu! Pamatuje se na příklad špatně zaměřené vdovy? I kdyby stála uprostřed veliké rodiny, která by dokonce byla celá velmi bohatá v Kristu, tedy byla by celá nadmíru zbožná. Ta vdova je nejchudší ze všech, protože Pavel o ní říká, že je dokonce mrtvá před Bohem a pro všechno Boží požehnání v Kristu. Jaký veliký zármutek, že? Kéž nás Bůh chrání. Kéž jsme bohatí v Kristu, a ne po způsobu světa. Pak možná uvidíme i tu velikou nadstandartní Boží štědrost a dobrotu i v těch materiálních věcech, bude-li Bůh chtít. Nejdříve však je před námi ještě veliký úkol a veliký kus cesty.

1 Timoteovi 6:11 Ty však se tomu jako Boží člověk vyhýbej! Usiluj o spravedlnost, zbožnost, víru, lásku, trpělivost, mírnost. 12 Bojuj dobrý boj víry, abys dosáhl věčného života, k němuž jsi byl povolán a k němuž ses přihlásil dobrým vyznáním před mnoha svědky. 13 Vyzývám tě před Bohem, který dává všemu život, a Kristem Ježíšem, který vydal svědectví svým dobrým vyznáním před Pontiem Pilátem, 14 abys bez poskvrny a výtky plnil své poslání až do příchodu našeho Pána Ježíše Krista.

Je nám před oči znovu postavený náš drahý Pán a Spasitel a v Něm i Bůh Otec, který dává všemu život. Ježíš je plností Boží, stal se člověkem a narodil se a žil, nezklamal. Nepadl, nezhřešil, neublížil, neutekl, nezradil. Dal sám sebe, sloužil do úmoru, sytil těla i duše. Kázal, vyučoval, budoval, miloval! Ne peníze, Otce, a vás!

Pro Něho a kvůli Němu jsme vyzváni k tomu, abychom se vyhýbali všemu zlému. Doslova od toho utíkali. Ne jenom od toho zlého, co souvisí s láskou k penězům, k majetku. Ale od toho všeho zlého, o čem jsme četli od prvního verše šesté kapitoly. Falešné učení, pýcha, nadutá nerozumnost, svár, hádky, spory, žárlivost, zášť a podezřívání. Bůh mne mnoho usvědčoval milovaní. Ukazoval mi při práci na tomto kázání, jak mnoho potřebuji Jeho milosti. Jak potřebuji utéci před zlou bídou, vyměnit svou nuznost a bídu za bohatství, které Bůh nabízí zdarma kvůli krvi a kříži svého Syna. Kam se hrabe všechno bohatství světa, jeho moc i jeho pomíjivá sláva na tyto drahé, vzácné věci. Klenoty, které nelze jinak získat, než milostí v Bohu a u Pána Ježíše Krista.

Máš Pavle Borovanský ve své truhlici tyto převzácné poklady od Pána Ježíše Krista? Máš je tam bratře, sestro, synku, dcerko? Ne? Tak pojď, pros, modli se! Tak dlouho, než Bůh dá. Protože On je dobrý, a dá! Usilovně hledej, pátrej a získávej na modlitbách a v Písmu drahokamy Kristovi spravedlnosti, diamanty pravé zbožnosti, smaragdy pravé víry, rubíny lásky, safíry trpělivosti a zlato mírnosti. To je boj! Takto má Timoteus i my všichni bojovat. Jen dobrý boj pravé víry vede k věčnému životu. Bůh nás povolal. To dělá Boží člověk.

Boží člověk je opakem člověka hříchu. Boží člověk svým životem připomíná Boha, ukazuje na Něj. Člověk hříchu připomíná všem kolem sebe svým životem hřích. Je nádherné, že Bůh nazývá Timotea ústy Pavla Božím člověkem. Ale on tak v tomto listu nazývá i nás. Jsi Božím člověkem bratře, sestro, synku, dcerko? Usiluj o bohatství v Kristu! Vysoký cíl Pán Bůh všemohoucí pro tebe určil. Podíl na Jeho svatosti! Máš být bez poskvrny a výtky.  Máš být řecky aspilos, neposkvrněný, čistý, bezvadný. Máš být řecky anepilémptos, jsoucí bez hany.

Svatý Bůh, Hospodin zástupů, který je strašlivý ve svém hněvu, ale největší ve svém milovaní, svou láskou zbudil svatou bázeň ve tvém srdci. Bůh, jemuž patří veškerá čest, sláva i moc. Tento Bůh, kterého nikdo nikdy ze smrtelníků neviděl přebývá v nepřístupném světle, kde každý z nás by shořel jako papír napuštěný benzínem, což je jen nebohé přirovnání člověka. A On poslal svého Syna ze své láskyplné náruče do rukou hříšníků jako jsi ty, jako jsem já! Do rukou nám ho vydal! To je pěst, co? To je knock out, co? Jaký drtivější úder by mělo dostat tvé tvrdé srdce, tvá zlá pýcha? Takovýto, poslouchej!

Syn pak z lásky za nás obětoval sám sebe! Už jsi počítán? Už házíš ručník do ringu? Udělej to, protože Bůh světla, který je světlo, pošle znovu svého Syna, jako Pána a Soudce živých a mrtvých a pro Jeho slávu máš být aspilos a anepilémptos až do Jeho příchodu. Svatý, čistý, bezúhonný, bez hany. Pavel píše.

1 Tm 6,13 Vyzývám tě před Bohem, který dává všemu život, a Kristem Ježíšem, který vydal svědectví svým dobrým vyznáním před Pontiem Pilátem, 14 abys bez poskvrny a výtky plnil své poslání až do příchodu našeho Pána Ježíše Krista.

Odkazy: Fp 4,11-13; 1 Tm 5,5;

 

VAROVÁNÍ PŘED MODLÁŘSTVÍM PENĚZ A LÉK NA LÁSKU K PENĚZŮM

Blížíme se k posledním závěrečným slovům celého 1 listu Timoteovi. Pavel v nich mluví v kontextu šesté kapitoly o pravém bohatství ve zbožnosti. Říká.

1 Timoteovi 6:17 Těm, kteří jsou bohatí v tomto věku, přikazuj, ať nejsou pyšní a nedoufají v nejisté bohatství, nýbrž vBoha, který nás štědře opatřuje vším, co potřebujeme; 18 napomínej je, ať konají dobro a jsou bohatí v dobrých skutcích, štědří, dobročinní, 19 a tak ať si střádají dobrý základ pro budoucnost, aby obdrželi pravýživot. 20 Opatruj, co ti bylo svěřeno, Timoteji, vyhýbej se bezbožným řečem a protikladným naukám, které se lživě nazývají „poznání“. 21 Kdo se k němu hlásí, zbloudil ve víře. Milost s vámi amen!

 

Pavel varuje bohaté věřící. Ty, kterým Bůh žehná nadbytkem, aby nezpychli a nezačali své bohatství připisovat své moudrosti, píli a zásluhám. Jistě jsou tyto věci velmi dobré, moudrost, pracovitost a pevná vůle v tom všem. Ale… je spousta lidí moudrých a pilných, přesto nemají velký majetek v tom smyslu, že jsou skuteční boháči podle tohoto světa.  Od pýchy a doufání v majetek vede jen krůček k modlářství a mít modlu znamená ji uctívat a milovat místo Živého Boha! Také to ale v konečném důsledku znamená pád!

  • 1Pa 29:12 Bohatství a sláva pocházejí od tebe, ty panuješ nade vším, máš v rukou moc a bohatýrskou sílu, vyvýšení a utvrzení všeho je v tvých rukou.
  • Př 11:28 Kdo doufá ve své bohatství, padne, kdežto spravedliví budou rašit jako listí.

Všimněte si, že spravedlivý je v tomto přísloví postaven do kontrastu s bohatým. To může mít trojí význam. Ten, který jsme si již řekli ve verši devět. Kde stojí psáno o pokušení nepoctivého získávání majetku. Anebo ten význam může být v tom, že člověk doufající ve svůj majetek zavrhl Boží spravedlnost za jistotu svých peněz. A také člověk, který doufá ve své bohatství a připisuje ho svým zásluhám je nespravedlivý ubíráním zásluh Bohu, protože jak jsme četli bohatství je darem Božím. Je od Hospodina.

Jako lék na lásku k penězům, na pýchu bohatých a na doufání ve svůj majetek Bůh ordinuje Timoteovi i nám štědrost a dobročinnost. Tak měníme bohatství tohoto světa za poklad a bohatství nebes.

V posledních verších Pavel říká: opatruj vše, co ti bylo svěřeno. Jde o zdravé učení a bohatství evangelia milosti Boha Otce i Pána Ježíše Krista. Jde o moudrost a poznání, víru a zbožnost. Znovu Pavel varuje před bezbožnými prázdnými řečmi a falešným učením. Varuje i před gnózí! Ta se již začala objevovat na prahu církve Boží.

Prázdné, světské a bezbožné řeči mohlo být filozofování o původu a smyslu života různých filozofických směrů v Timoteových časech. Dnes bychom k nim mohli přirovnat evoluční teorii nebo různé teorie o mimozemšťanech. Protichůdné nauky nazývané poznání, to bylo prvotní gnostické učení. Anglikánský biskup Handley Moule k tomu napsal.

„Gnostici Pavlových dnů tvrdili, že své učedníky vedou „dále než běžné stádo obyčejných věřících k vyššímu, obdarovanému kruhu těch, kteří znají tajemství bytí a kteří by tímto poznáním měli vést život vysvobozený z otroctví hmoty, který sahá až ke svobodě v duchovním světě“.

Dnes můžete narazit na moderní formy takových falešných nauk. Jedním z nich je křesťanský gnosticismus, převtělování a podobně. Těmto věcem se má Timoteus opět vyhýbat, utíkat od nich a bojovat proti nim. Znamenají zbloudit od víry do temnoty, znamenají ztrátu milosti Pána Ježíše Krista. Proto Pavel v závěrečném pozdravu vyprošuje Kristovu milost pro všechny svaté! Amen!

Odkazy: 1 Pa 29,12; Př 11,28;

APLIKACE

Usilovná, vytrvalá a pokorná modlitba. Uchovávání čistoty evangelia ve svém srdci. Jeho odvážné zvěstování, boj s hříchem a utíkání od zlého ve všech podobách!

Odkazy: 1 list Timoteovi;

Rok

Osnova kázání